64
•
אי גדול עבור שדה תעופה בינ"ל בשטח של 004,2 דונם: אומדן עלות שוברי הגלים להגנה על
האי, 005,1 מיליון דולר. עלות מילוי חול ממקורות ימיים, 009 מיליון דולר. עלות הקמת האי:
004,2 מיליון דולר. שהם כ-000,1 דולר למ"ר. עלות גשר גישה לאי, כולל מפלס עבור הרכבת,
באורך 005,1 מטר וברוחב 03 מטר כ-531 מיליון דולר. סה"כ עלות הקמת האי: 535,2 מיליון
דולר. שהם כ-650,1 דולר למ"ר.
•
אומדן עלויות תחזוקה: העברת חולות – 6.1 מיליון דולר לשנה, אחזקת שוברי גלים - 3 מיליון
דולר לשנה לאי גדול )5.1 מיליון לאי קטן(, אחזקת גשר – 005 אלף דולר לשנה. סה"כ 1.5
מיליון דולר בשנה לאחזקה )6.3 מיליון לאי קטן(.
לסיכום, ניתן לראות מהמקורות הנ"ל את סדרי הגודל של עלויות הקמת איים מלאכותיים )בממדים
שונים, בעומקים שונים ולצרכים שונים(. נשווה עלויות אלו לערך הקרקע המוערכת לדוגמא לשטח
המיועד לפינוי בשדה דוב. הקמת האי הבסיסי: 054-007,1 דולר למ"ר )000,2 דונם בעלות של:
009-004,3 מיליון דולר(. הגשר: 09-052 מיליון דולר. הסעת חולות: 3.0-6.1 מיליון דולר לשנה.
אחזקת האי והגשר: 7.0-5.3 מיליון דולר לשנה.
לשם השוואה, מתחם הגוש הגדול בצפון תל אביב משתרע על שטח של כ-000,1 דונם - בין דרך
נמיר לים - ובמרכזו פועל שדה דב ובסיס חיל האוויר בשטח של 008 דונם נוספים. לפי הערכות
המדינה, עם הפינוי יופשרו לבנייה כ-000,1 דונם שעליהם תוכל המדינה לבנות 073,01 יחידות דיור
ו-005,4 מ"ר מסחר בצפיפות של 21 יחידות לדונם; אלה ישקפו למדינה הכנסות של 6.1 מיליארד
דולר - שישמשו, בין השאר, להעתקת שדה דב.