34
ארנון סופר
לדאבון הלב, היות שבסולם הערכים של החברה הישראלית התחולל השינוי שתואר לעיל,
ומכיוון שירד ערך ההתיישבות הציונית בפריפריה, נחלשה עד מאוד המערכת החיסונית של
יישובי הצפון.
ללא גיבוי ערכי, מוראלי ומוסרי של החברה הכללית, ולנוכח אובדן התחושה כי העיניים בגוש
דן נשואות אל מתיישבי הפריפריה בגליל ובנגב, תלך ותישחק יכולתן של הקהילות הישראליות
הציוניות הקטנות בגליל המרכזי לעמוד בשיטפון ההגירה הערבית המוסלמית.
נוגעת לתלות ההדדית בין היישובים הקהילתיים במסגרת המועצה
ההבחנה הרביעית
האזורית.
בין היישובים הקהילתיים בגליל המרכזי קיימת תלות הדדית. לכן, קריסת המסגרת הקהילתית
הקיימת של יישוב אחד (קרי נטישת האוכלוסייה היהודית) תוביל לנפילתם בזה אחר זה של
יישובים קהילתיים נוספים, על פי אפקט הדומינו.
היישובים הקהילתיים מאוגדים תחת רשות מוניציפלית מאוחדת, כמו המועצה האזורית משגב,
המספקת להם שירותי חינוך, שירותי תרבות ושירותי רווחה. תפעול השירותים מחייב מסה
קריטית של תושבים שיתחזקו מערך זה. לכן, לקריסה של יישוב אחד השפעת רוחב מובהקת
על יתר היישובים. היא מערערת את ניהול המערך של השירותים המשותפים המאפשרים אורח
חיים תקין. יש לזכור כי עיקר הנטל של המיסוי והתמיכה במערך המוניציפלי של המועצה
האזורית מוטל על כ-5.51 אלף תושבי היישובים המשתייכים אליה. תרומת המימון (המיסוי)
והתמיכה במערך המוניציפלי מצד האוכלוסייה הבדווית במשגב, כ-000,6 תושבים, היא שולית.
קיצורו של דבר, פריצת חוליה אחת בשרשרת תשבור את השרשרת כולה. תהליך העזיבה
של האוכלוסייה הישראלית הציונית עקב קריסת יישוב אחד עלול להפוך לנטישה המונית,
ובעקבותיה, לקריסת מערכי יסוד במשגב – מערך החינוך, הרווחה, הבריאות, התרבות,
הספורט וכיוצא באלה.
נוגעת לסכנת הדו-לאומיות של היישובים הקהילתיים.
ההבחנה החמישית
עם כניסת המשפחות הערביות הראשונות ליישובים הקהילתיים יתחיל התהליך של נטישת
האוכלוסייה הישראלית הציונית. תהליך זה יואץ ככל שיגדל מספר המשפחות הערביות
המוסלמיות ביישוב, עוד טרם הפיכתו ליישוב דו-לאומי ממש. כך קרה בעיר עכו. החל משנת