37
ההתנגדות לוועדות הקבלה ליישובים קהילתיים קטנים בפריפריה - הכצעקתה?!
ג'נין, משם ליהודה ושומרון עד למרחבי הבדווים בנגב ומשם עד לרצועת עזה (מפה 3). יש
לעמוד ביתר פירוט על הטעמים לכך ועל תרחישים אפשריים וסבירים להתפתחות זו.
: תהליכי המטרופוליזציה בגליל התחתון
מפה 3
0 ק"מ
5
רצף פיזי של יישובים ערביים
יישוב בדווי מוכר
פזורות בדווים שסופחו ליישוב
קיים
ריכוז בדווים לא מוכר
כביש
בסמת טבעון
איבטין
חגאגרה
כעביה
חילף
רס עלי
תומירה
חואלד
זרזיר
מנשית
זבדה
רצף
נצרת
רומת-
הייב
שיבלי
ביר
מכסור
אום על ע'נם
אל מצר
ואדי חמם
נג'ידת
רצף סכנין
דמיידה
רצף
תמרה
שפרעם
אבו סנאן
רצף רמה - מג'דל כרום
רמאנה אחסניה
ערב אל נעים
ראס אל עין
צלמון
ליד כפר הנשיא: טובה - זנע'ריה
ליד חניתה: עראמשה
מע'ר
הפלסטיניזציה של היישובים הקהילתיים במועצה אזורית משגב – תרחישים
אפשריים לאובדן הריבונות הישראלית: מהפכה ומלחמת אזרחים; אירדנטה או
אוטונומיה מלאה
נקודת המוצא של מאמר זה היא כאמור שלא תיכון ריבונות ישראלית על חבל ארץ שאין בו
רוב יהודי. נקודת מוצא זו איננה פרי תאוריה מופשטת. היא קמה ועולה מהתשתית העובדתית
המלווה את התנועה הלאומית היהודית, היא הציונות, מאז ראשיתה, ויש לה גיבוי עולמי:
מיוגוסלביה לשעבר, דרך התפוררות ברית המועצות, הנעשה בקווקז בעשור האחרון, ומתחים
בתוככי האיחוד האירופי בקורסיקה, בסקוטלנד, בקטלוניה ועוד.
הריבונות הישראלית הוחלה אך ורק על מקומות שהיה בהם רוב יהודי ציוני; בהיעדר רוב כזה
נותרת הריבונות חלולה. ריבונות חלולה אינה מסוגלת להחזיק מעמד נוכח עוצמת הרוחות
הנושבות באזור זה של המזרח התיכון. ברור, כי אין דרך ודאית להתוות ולנבא את הדרך
המדויקת של קריסת הריבונות הישראלית במרחב שאין בו עוד נוכחות יהודית של ממש, כפי
שעלול לקרות בגליל המרכזי.