42
ארנון סופר
הקהילות, למשל במשגב. אינני חושב שיש למנוע כל אזרח ישראלי מלהשתכן ביישובים
עירוניים בינוניים וגדולים ככרמיאל ונצרת עילית, צפת, חיפה ותל אביב. ביטאתי עמדה זו
בשידורי טלוויזיה בערוץ הראשון. אין זה סותר את דעתי שביטול ועדות הקבלה היה בו כדי
לאיים על הפריפריה היהודית בישראל, ולכן גם על ישראל היהודית הציונית כולה.
ניתוח יסודי של סוגיית המצפים בגליל המרכזי ומנגנון המיון ביישובים אלה מצריך ידע, הבנה
ויכולת אנליטית מחקרית, החורגים בהרבה מהתחום הצר של המשפט; זאת סוגיה בין-תחומית
מובהקת. למרבה הצער, משפטנים מסוימים התחילו להאמין כי הם אכן בעלי ידע והבנה חובקי
עולם גם בתחומים שאין להם כל זיקה אליהם. יתרה מזו, ממרומי מגדלי הפאר בתל אביב
ומתוך תפנוקי קרנות מחקר ומכונים לדמוקרטיה ושלום, קשה – קשה מאוד – לראות נכוחה
מה מתרחש בתחתית האולימפוס. ראייה שתומת-עין זו של מבקרי התיקון החקיקתי, בצירוף
חוסר ידע או נאיביות, מובילה אותם למסקנות שהן חסרות כל אחיזה בקרקע המציאות. טוב
עשו אפוא חברי הכנסת בהפעילם היגיון בריא, שפיות ונורמליות.
הערות ביבליוגרפיות
כדי לא להכביד על הקוראים לא הקפדתי במאמר זה על כללי הציטוט המקובלים באקדמיה.
לקורא המתעניין בנושא מעבר להיבט הצר של ועדת הקבלה בפריפריה או לנתונים הדמוגרפיים
הרבים שהובאו, אני מצרף רשימת ספרות.
על עמדות ערביי ישראל בכל הנוגע לגליל
הצהרת חיפה 7002.5.51 מדה אל כרמל.
החזון העתידי לערבים הפלסטינים בישראל 6002, נצרת: ועדת המעקב וראשי המועצות.
החוקה הדמוקרטית של עדאלה. 7002.
תאופיק זאד. 1891. 'אנחנו כאן הרוב', "כאן בגליל ובנצרת יש לנו מולדת..." תרגום אברהם ינון, בתוך
א' ליש, הערבים בישראל, רציפות ותמורה, 832‑932, ירושלים.
על עמדת ערביי ישראל בסוגיה שעוררנו, ישנה ספרות רבה ביותר, מעל 001 ספרים כמו של א' שטנדל,
ע' בנזימן, י' לנדאו, פרסומי ס' סמוחה.
על עמדות היהודים בכל הנוגע להתיישבות יהודית בגליל המרכזי
. חיפה: קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה.
ישראל, דמוגרפיה
ביסטרוב, ג' וא' סופר (0002–1102),