35
ההתנגדות לוועדות הקבלה ליישובים קהילתיים קטנים בפריפריה - הכצעקתה?!
4002 חל בה תהליך בולט של נטישת יהודים. למעשה, כמעט כל האוכלוסייה היהודית הניידת
(ה"לא כלואה") עזבה את העיר.
הצפי לעזיבה מסיבית של אוכלוסייה יהודית את אזור משגב עם כניסתן של משפחות ערביות
מוסלמיות ליישובים הוא ודאי מובן מאליו. כל משפחה שבנתה את חייה ביישוב קהילתי
במשגב מכירה היטב את נתוני היסוד: יישובי משגב עדיין נמצאים בשלב הראשון של האיכלוס
המתוכנן והמאושר על פי חוק, ולכן יש להם פוטנציאל קליטה של אלפי תושבים. פתיחת
הקליטה ללא כל בקרה בדבר ההתאמה הקהילתית של המתיישבים, על רקע הריבוי הטבעי
העצום של הערבים המוסלמים בגליל המרכזי, פירושה הפיכת היישובים הקהילתיים ליישובים
דו-לאומיים.
האוכלוסייה היהודית-ציונית בצפון היא מיעוט קטן בתוך ים של אוכלוסייה ערבית-פלסטינית
בעלת תודעה לאומית חזקה (הנוקטים מעת לעת גם הפגנות כוח אלימות כמו בימי העצמאות
(הנכבה) ותפיסת עולם אסלאמית רדיקלית.
כניסת משפחה ערבית מוסלמית ליישוב קהילתי על אפה וחמתה של הקהילה ותוך רמיסת
ערכיה תערער את כל התשתית הקהילתית של היישוב. התפוררות הסולידריות החברתית של
החברה הישראלית, הזנחת הנגב והגליל, הזדקנות הפריפריה והתרוששותה ומעבר האליטה של
הדור הצעיר למדינת תל אביב פירושם כי איש לא יבוא לסייע ליישובים אלה עם קריסתם
הצפויה.
ביטול ועדות הקבלה במשגב – סופה של ההתיישבות הישראלית הציונית בגליל
המרכזי
מכל האמור לעיל מצטיירת תופעה גאוגרפית ודמוגרפית חסרת תקדים בישראל – היווצרות
יישובים כפריים דו-לאומיים שבשלב השני יהפכו ליישובים ערביים בעלי תודעה לאומית
פלסטינית או לשכונות של טמרה, שפרעם, סח'נין, מגדל כרום נצרת וכדומה, עם שרידים של
אוכלוסייה ישראלית ציונית מפוחדת וחלשה.
תמונה זו תקרום עור וגידים – אם יבוטלו ועדות הקבלה במשגב.
כמובן, מזווית הראייה של מדינת תל אביב, הנהנית מזרימה בלתי פוסקת של אוכלוסייה
רעננה, צעירה וחזקה מכל רחבי הארץ, קשה לתפוס מציאות זו, קשה לדמיין יישוב ישראלי