Background Image
Next Page  34 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 34 / 48 Previous Page
Page Background

34

(. אולם, ללא שום

Hasson

2010;

Pelham

צבאי. קל אפוא לשייך לעזה את התג של קורבן )2102

קשר ליריבות הגלויה, המאבק הפוליטי, האידאולוגי והתעמולתי, ישראל סיפקה בעבר ומספקת

כיום לעזה את כל הדרוש לניהול חיים אזרחיים תקינים בה. דרך מעברי הגבול הרשמיים ובדרכים

חוקיות אחרות עוברת אספקה שוטפת: מים, חשמל ודלקים, מוצרי מזון ותרופות, חומרי בנייה,

מוצרי תעשייה כימית, מיכון הנדסי כבד, ואף מוצרי יוקרה ומותרות. בחלק מן המקרים, מחירי

חומרי הגלם והמוצרים המוגמרים שמסופקים לעזה נמוכים משמעותית מאלו שמשלם עבור אותם

הדברים הצרכן הישראלי. גם במעברי הגבול המצריים התבצעה תנועת סחורות ואנשים, בהתאם

לחוק המצרי ולהתחייבויותיה הכלכליות והגאופוליטיות הבינלאומיות של מצרים.

חרף זאת, הפיקוח ההולך ומתהדק של מצרים וזה ההדוק של ישראל על כל הנכנס והיוצא מעזה

ולעזה לא איפשרו חופש כלכלי-פיננסי-פוליטי לממשל החמאס והקשו על המאמץ המלחמתי של

ארגוני הטרור העזתיים נגד ישראל. אוויר, ים ויבשה חסומים הם שהובילו את עזה אל מתחת לפני

הקרקע. השימוש הנרחב בתת-קרקע הפך לסימן ההיכר שלה בעולם כולו. זה כעשור שהמנהרות

Lichtenwald

של עזה לא יורדות מכותרות התקשורת העולמית, ואף זוכות למחקרים אקדמיים )

.(

and Perri

2013;

Verini

2012

כאן יש לציין, כי "מנהרות", בכל הנוגע לעזה, הוא ביטוי כללי מדי. למעשה מדובר בשפע ובמגוון

של מבנים תת-קרקעיים, שתוכננו ונבנו באופן שונה, באזורים שונים, בידי כוחות שונים ולמטרות

שונות. מבלי להיכנס לפירוט דקדקני ומסובך מדי, ניתן למיין את מנהרות הרצועה לכמה סוגים

עיקריים.

1 .

מנהרות הברחה. חלקן נמצאות ב"בעלות פרטית" של משפחות או של ארגונים שונים ובהם

ארגוני פשע שמבריחים סמים, בני אדם ואף כספים )מתורמים ומשקיעים שונים(. אחרות הן

בבעלות חמאס, וגם הן נועדו להעברה בלתי חוקית של אנשים, סחורות ואמצעי לחימה )החל

מנשק קל ותחמושת וכלה בחלקי טילים(. מנהרות הברחה נחפרו מתחת לגבול עזה-מצרים

ועוברות מתחת לציר פילדלפי, בעיקר בגבול המוניציפלי של העיר רפיח. עומקן הממוצע נע

סביב 51 מ', אם כי התגלו מנהרות בעומק 03 מ' ואף יותר. אשר לרוחב, ככל שהמנהרה רחבה

וגבוהה יותר, כך מתאפשרת הברחה יעילה יותר של פריטים גדולים יותר, לרבות מכוניות וציוד

מכני הנדסי כבד בשלמותו. בדרך כלל מדובר בתכנון יעיל של מנהרות ישרות, ללא תוספות

והרחבות מיותרות.

מלבד החשיבות הלוגיסטית-צבאית של אספקת מיכון ואמל"ח, המנהרות הן עסק כלכלי אזרחי

(. הברחת מוצרים רבים ממצרים דרך המנהרות התבררה כזולה

Matesan and Gay

2011)

יותר מאספקת מוצרים דומים דרך ישראל בדרכים המקובלות )שכטר 4102(, אפילו אחרי ניכוי