30
הכרמלית בחיפה )6591(, מנהרת גילה משנות התשעים בין ירושלים לגוש עציון, מנהרות הכרמל
מחוף הכרמל לצומת הצ'ק-פוסט בחיפה )בביצוע של חברה מסין ושל פועלים סינים( ועשרות
מנהרות של כבישים ומסילות ברזל.
חלקים מהמוביל הארצי )אלה החשובים ביותר( נמצאים מתחת לפני הקרקע. בתוואי של תעלת
הימים, שלא יצאה לפועל, תוכננו ואף נחפרו מנהרות למעבר מתחת להרי יהודה. גם בתחום המאגרים
והמכלים השתמשו בתת-קרקע. לדוגמה, מכלי הדלק הגדולים מדרום לבאר שבע. מנהרות לאחסון
חומרים חיוניים נחפרו ליד שער הגיא.
בעשור האחרון נחפרו מנהרות תשתית רבות )בעיקר ניקוז, ביוב וחשמל( באורך כולל של עשרות
קילומטרים, ובמקרה של מנהרות של כבלי חשמל – מאות. צורכי המיגון שנהיו דחופים אחרי
מלחמת לבנון השנייה דחפו לחפירת מקלטים או מרחבים תת-קרקעיים כאלה או אחרים בבתי
החולים השונים. לאחר מבצע צוק איתן הדחיפה למנהור שוב צוברת תאוצה. מכל מקום, השיקולים
של ירידה לתת-קרקע אינם קלים.
עלות בנייתו של בית החולים התת-קרקעי לרפואת חרום על שם סמי עופר )שנבנה מתחת לבית
החולים רמב"ם בחיפה( הוערכה ב-008 מיליון דולר )פטרסבורג 2102(. מבחינת השטח דובר בחניון
תת-קרקעי בעומק של שלוש קומות, עם קיבולת של 005,1 מכונית, שיהפוך להיות בית חולים ובו
000,2 מיטות, אם ישראל תותקף או בשל אסון אחר. המיקום אינו קל לעבודה: שכונת מגורים ליד
חוף הים, שבו עומק הבנייה המרבי מגיע מתחת למפלס פני הים )כ-81 מ' עומק(, מתקנים צבאיים
שמשיקים למבני בית החולים וכביש מרכזי העובר בקרבתו. חשוב להדגיש, כי דובר אך ורק בתוספת
לבית חולים הקיים, שמיועדת לתפקד כחניון, ורק במקרה חרום יועתקו למתחם התת-קרקעי חלק
ממחלקותיו העיליות. כדי לקבל מושג עד כמה המיזם יקר, נביא את הנתון הבא. עלות הקמת בית
החולים החדש באשדוד מוערכת ב-056 מיליון שקלים )ולא דולרים!(. דובר במתחם של עשר
קומות שיכלול עשרות מחלקות וכ-003 מיטות אשפוז תקניות )במקרה הצורך אפשר להכפיל את
המדד הזה(. שטחו יתפרס על 07 דונמים וימוגן מפני פגיעת טילים )מזורי 2102(.
עלות הרכבת הקלה בגוש דן, שכוללת שתי מנהרות תת-קרקעיות באורך של 31 ק"מ, מוערכת ב-3
מיליארד שקלים )במחירי 3102(, ללא בניית עשר תחנות המעטפת )"קופסאות"( )בר-אלי 3102(.
במוסקבה הבזבזנית, עלות קילומטר אחד של מנהרה אחת לרכבת התחתית בשיטה של חפירה
וכיסוי היא כ-64 מיליון דולר; בשיטה המתקדמת של מנהור, העלויות כפולות. יתר על כן, את
הסכומים שצוינו יש לפחות להכפיל, שכן רכבת תחתית חייבת שיהיו לה שני נתיבים מנוגדים, כלומר
שתי מנהרות. על מנת לתת בסיס השוואה ליוקר מסילת הרכבת התת-קרקעית, ניתן להשתמש
בנתון הבא: כ-02 ק"מ של מסילה חד-מסלולית עילית מקריית מוצקין לנהריה עלו כ-266 מיליון