17
הידרואלקטריות תת-קרקעיות. התחנות הראשונות נבנו בארצות הברית )8981(, ובגרמניה )2191(,
ומאז הן נפוצות בעולם. נראה כי כשישית מסך ההספק המותקן של תחנות הכוח ההידרואלקטריות
.(Côté 1972;
Fox
בעולם מוצאה מהן )1002
מרחבים תת-קרקעיים שנותרו ממכרות שננטשו הוסבו למחסנים שימושיים ויעילים לכל דבר
ועניין. החלוצה בתחום הזה הייתה גרמניה. לפני מלחמת העולם הראשונה הוקם בה מפעל תת-
קרקעי לייצור מכשירים מדויקים אופטיים וחשמליים, לצרכים צבאיים ואזרחיים. התברר שמכרות
מלח ומחצבות אבן גיר ישנים מתאימים לכך ברוב המדדים הטכנולוגיים הבטיחותיים: מפלסים
מרובים ברוחב של 51-03 מ' ובגובה 01-51 מ'; דיפון בעזרת בטון מחוזק, או לבנים, אוורור
וניקוז יעיל, היעדר ויברציה, מעט אבק, מיקרו-אקלים קבוע וכיוצא באלו. מכרות המלח גם נחשבו
לאתרים אידאליים לטיפול במחלות נשימה. יש כאלה עד ימינו ברומניה ובמדינות אחדות של ברית
המועצות לשעבר.
בין שתי מלחמות העולם התחילו רוב מדינות אירופה להתחפר מתחת לאדמה. מפעלים צבאיים
ואזרחיים רגישים ביותר )תעשיות חיל האוויר, מפעלי תחמושת, מאגרי נשק ודלק( ואחרים )מפעלי
טקסטיל ועיבוד מזון( הועתקו חלקית לתת-קרקע. מקלטים, בונקרים ומערכות הגנה מתקדמות
)ברוח לתקופה( תפקדו מתחת לעומק הסלעים. מלחמת העולם השנייה חשפה שימושים צבאיים
ואזרחיים רבים בתת-קרקע. היפנים בנו מתקנים תת-קרקעיים בשטח של כ-000,082 מ"ר
לתעשיית מטוסים. בגרמניה היו בסוף מלחמת העולם השנייה 000,003,1 מ"ר מפעלים במנהרות
ועוד 000,006,5 מ"ר נשארו בתכנון. החפירות נעשו באמצעות מיליוני עובדי כפייה מכל רחבי
אירופה. בתת-קרקע שוכנו מקלטים, מפקדות ומטות, שפע של מחסנים, מאגרים, סדנאות ובתי
חולים. נסללו גם כבישים תת-קרקעיים מהירים.
kings
בעלות הברית מצדן הקימו מערכות מקלטים במבצרים היסטוריים באי מלטה, ומנהרות
– כחלק ממכלול עצום של המבנים התת-קרקעיים המשולבים ברכבת התחתית של לונדון.
way
(. חלקן ננטשו
Glover
2003;
Hofman
אלו הן מערכות ההגנה המושלמות של תקופתן )9002
בינתיים או הוסבו לצרכים אזרחיים. עם זאת יצוין, כי חלק מתכניותיהן של בעלות הברית לשעבר
עדיין סודיות )ולעתים ספקולטיביות(. לא מן הנמנע כי כיום יש תכניות להגנה מפני נשק לא
.(
Kennedy
קונבנציונלי )8002
להלן נסקור חלק מהפרויקטים התת-קרקעיים שנבנו במטרה להגן על אוכלוסייה בארצות עולם
שונות החל משנות השלושים של המאה הקודמת ועד ימינו. ממדי הבנייה והחשיבה האסטרטגית
של המתכננים והבונים משקפים את החשיבות הרבה שהמדינות ייחסו למקלטים תת-קרקעיים
ולתשתיות הנלוות להם.