21
פיתוח אורבני בתת-קרקע יכול להיווצר באקלים קר כמו בקנדה, ובאקלים חם כמו במזרח התיכון,
(. ללא שום קשר לאקלים,
Boivin
1991;
Bertini
2010;
Roy
דרום אירופה ואוסטרליה )6002
מדובר על פיתוח מרכזים עירוניים צפופים בערים סואנות, שיקלו על קשיי התחבורה ועל המחסור
(. יפן השקיעה מיליארדי דולרים בהכשרת מיליוני מ"ר תת-
Cui et al.
בשטחי מסחר )3102
קרקעיים, בייחוד במטרופולינים טוקיו ואוסקה. באטלנטה, שיקגו ומיניאפוליס ביצעו האמריקנים
תכניות צנועות יותר והרבה יותר מחושבות. מיליארדים הוקצבו גם במוסקבה, אך בשטחים
משמעותיים פחות.
תוכניות מרחיקות לכת נשקלות ואף בוצעו בערי השפלה אנטוורפן ואמסטרדם. בצד ההתקדמות
בתחום הרכבת התחתית, הציעו בערים הללו "להוריד" כמה רחובות מתחת לפני האדמה ולקדם
.(
Couchard and Van Bogaert
תחבורה תת-קרקעית מהירה וזולה, גם בין-עירונית )0002
ההולנדים לא היססו להוריד תחנת אוטובוסים מרכזית ומתקנים של שדות תעופה אל מתחת לפני
.(
Sikkel
1993;
Boer
הקרקע )9991
הפרק הבא יחשוף חלק מן הסוגיות החשובות ביותר שנתקלים בהם מתכננים ומהנדסים כשמדובר
בתת-קרקע.