44
בשנת 3002 הוחלט לשנות את המצב הסטטוטורי של רכבת ישראל, והיא הפכה לחברה עצמאית
ולא יחידת תמך של משרד התחבורה. במקביל, הוקמה באותן השנים תחנת נמל התעופה בן-גוריון
והורחבו המסילות התעשייתיות לרמת חובב מבאר שבע. בסוף העשור שודרגו והוכפלו המסילות
באיילון, והרכבת הרחיבה את פעילותה במספר מוקדים נוספים.
בשני העשורים האחרונים גברה ההכרה, כי לאור הגידול באוכלוסייה, לאור הרחבת התיעוש כמו גם
רזרבות הקרקע המועטות, אין סיכוי ואין יכולת פיזית להשתית את פיתוח המערכת התחבורתית
על תנועה בכבישים בלבד. למציאות הייחודית הזו מצטרפת ההבנה, כי גם מחירי הדלק הגואים
כמו גם הדרישות הגוברות בתחום איכות הסביבה יחייבו פעולה להגברת השימוש בכלי תחבורה
ציבוריים וגדולים.
תכנית הפיתוח של מסילות הברזל לטווח ארוך עד 0202 באה לידי ביטוי בתכנית המתאר למסילות
נה "תמ"א 32". התוכנית מגדירה את מתווה הפעילות, שנדרש במטרה לתת מענה לצורך
ּ
ברזל המכו
של ניוד אוכלוסיית ישראל, בהתבסס על הנחות עבודה המתייחסות לדמותה של מדינת ישראל
מבחינה דמוגרפית, למבנה הפיסי שלה וכמו כן למבנה התחבורה. על בסיס הנחות העבודה שהוגדרו,
הנוגעות לצפיפות ההולכת וגדלה במספר מקבצי אוכלוסייה, נותנת פריסת מסילות הברזל מענה
המאפשר חיבור וקשר בין אזורים עירוניים צפופים לאורך רצועת החוף מגבול הצפון ועד לרצועת
עזה.
הובלת מטענים ברכבת
חטיבת המטענים ברכבת ישראל היא בין מובילות המטענים הגדולה בארץ. הרכבת מתמקדת
בהובלת מטענים, כגון מכולות, פוספטים ועוד, שבהם יש יתרון לרכבת. מסופי המטען ממוקמים
באזורי הביקוש סמוך למוקדי פעילות כלכליים. האתרים התפעוליים, הנמצאים בפעילות שוטפת
הם: חיפה, אשדוד, רמת חובב, לוד, דימונה, באר שבע, בני ברק ובנימינה (איור 31).
פרויקטים לפיתוח רכבת מטענים
הפרויקטים שאושרו כוללים את עיבוי מסילת ''ממשית'', הקמת תחנת מיון מנמל ''היובל'', הקמת
מסוף מטענים נוסף בנמל חיפה, כמו כן ישנם מספר פרויקטים הנמצאים בתהליך בדיקה ואישור
אשר כוללים תוספת מסופי מטען ומסילות ברזל.
רכבת ישראל נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח תשתיות. הפרויקטים שנמצאים בתהליך
פיתוח כוללים: הכפלת המסילה בין לוד לבאר שבע; בין עכו לנהריה; בניית מסילות רכבת חדשות
בין תל אביב לאשדוד דרך נתיבי איילון; קו חדש בין באר שבע לאשקלון וקו מהיר בין תל אביב