40
המגבלות של התשתית שאינה מותאמת לצרכים הצבאיים גורמות לעיכוב רב בתנועת הכוחות
בחירום בשל העובדה, שהמגבלה גורמת לתנועה איטית ומבוקרת של הכוחות והופכת את המקום
למעבר הכרחי, המחייב פיקוח ובקרה. בכך בעצם נגרם עיכוב רב והאטת התנועה. התוצאה של
המחדלים הללו לדברי ייטב היא "שבמסגרת תכנון התנועות וההיסע הצבאי, כלל המגבלות מחייבות
שינוי התנועה מהציר הקצר והאופטימאלי, ופוגעות ביכולת של צה"ל לשנע ולהסיע כוחות מגזרה
לגזרה אחרת בצורה יעילה ואפקטיבית". כתוצאה מכך מצטמצמת הגמישות של צה"ל, וכמו כן
נוצרים עומסי תנועה הנובעים ממגבלת הספיקה של הציר.
במסגרת התוכניות של צה"ל, כפי שכבר הוזכר בפרקים הקודמים של העבודה, חלק מהרכב הקרבי
המשוריין מתוכנן לצאת באופן ישיר מיחידות האחסנה ולהתקדם לשטחי ההיערכות והכינוס על
בסיס תנועת שרשרת (ללא הובלה). אין זה מצב אופטימאלי, אך לנוכח הכמות המוגבלת של
המובילים זהו צורך הכרחי. במטרה לאפשר תנועת שרשרת, אשר מצמצמת את הפרעות התנועה
בצירים המרכזיים, כמו גם מצמצמת את הפגיעה בכבישים הראשיים עקב נסיעת טנקים עליהם,
נדרשת היערכות מקדימה, אשר מנתחת את תנועת השרשרת ומכינה מבעוד מועד תשתית צירי עפר
ומעברים תת-קרקעיים מתחת לצירים המרכזיים.
בשנים האחרונות נעשות עבודות פיתוח רבות להרחבת תשתית הכבישים במרחב צפון. בשל
מעורבותו המצומצמת החמיץ צה"ל הזדמנות פז להשתמש בפלטפורמת הבנייה במטרה לבנות במקביל
ילו היה צה"ל מעורב, היתה מתאפשרת תנועת
ִ
צירי עפר, מעקפי גשרים ומעברים מתחת לכבישים. א
רכב קרבי משוריין על בסיס שרשרת בצידי הכבישים המהירים (צירי עפר). בנוסף, היתה מתבצעת
חציית הכבישים הראשיים של הכלים הכבדים מתחת לכביש ולא על גביו. בשיטה זו היתה תנועת
השרשרת מצמצמת את ההפרעות בכבישים הראשיים. בנוסף, היתה "הופכת לשקופה" (לא היה צורך
להתחשב בתנועה זו במסגרת תוכנית התנועות) עבור מתכנני ההיסעים.
מפקד מרכז ההובלה מתייחס לנושא התשתית באומרו "מערכת התכנון נותנת תמונת מצב חלקית
בלבד, ואינה כוללת את כל התנועות המתקיימות במרחב צפון שלא על בסיס היסעים אלא על בסיס
שרשרת. המשמעות היא שהמערכת לא נותנת למקבל ההחלטות תמונת מצב שלמה על התקדמות
ההיסע והתנועות במרחב". חשיבה מוקדמת על פרישת צירי עפר היתה מונעת בכלל את הצורך
להתחשב בתנועה זו ברמת המטה הכללי.
לדעת רח"ט הלוגיסטיקה, אכן קיימת בעיה של חיבור בין הצורך המבצעי של הצבא לבין התשתיות.
נדרש, להבנתו, לייצר מערכת יחסי גומלין הדוקה יותר בין מערכות התשתית האזרחיות לבין אג"ת
ואט"ל במטרה לאפשר תהליך מעגלי של דרישות והיזון חוזר. המציאות העכשווית צריכה להשתנות
ונדרש לעסוק בכך (כהן 1102, ריאיון).