Background Image
Next Page  36 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 36 / 64 Previous Page
Page Background

35

החקיקה האחרונה הגבילה את משקל המוביל הישראלי ל-05 טון, ובכך היא מביאה אל הקצה את

התקופה שבה ניתן להעמיס כמה כלים אשר יחד שוקלים מעל 05-06 טונות.

ניוד רכבים כבדים בהיסע ובתנועת שרשראות

עוצבות השוהות במחנות קבע המצויים במרחב צפון מתוכננות לנוע על בסיס שרשראות עד

להגעתן לשטחי הכינוס וההיערכות. קרי, לא עושות שימוש באמצעי ההובלה. לצד היתרון הרב,

המאפשר לכוחות אלה להגיע ללא צורך באמצעי שינוע חיצוניים לשטחי ההיערכות, קיימים גם לא

מעט חסרונות בשיטה של ניוד הכוח על בסיס השרשרת. תנועת כוחות בצורה כזו גורמת לשחיקה

גדולה מאוד של הרכב הקרבי עוד בשלבי ההיערכות המוקדמים בטרם החל מהלך התמרון שלשמו

נועד.

בנוסף, תנועת הכוחות על בסיס השרשרת במרחב לא מבצעי יוצרת תנועה על גבי כבישים הן לצורך

חצייה או לחילופין לצורך נסיעה של ממש. כתוצאה מכך פוגעת תנועת השרשרת של הרכב הקרבי

בצירי התנועה הראשיים, המיועדים בין היתר לתנועת אזרחים וההיסע של צה"ל, וכמו כן מעכבת

את תנועת הכוחות הנעים על גבי אותם הצירים ומגיעים באמצעות המובילים למרחב צפון.

תשתיות העמסה ופריקה

מבקר מערכת הביטחון מצא כי "קיים פער גדול מאוד במספר מערכות ההעמסה והפריקה של הכלים

הכבדים. המשמעות המרכזית הנובעת מעובדה זו היא ההבנה כי תהליך ההעמסה על המובילים כמו

גם פריקתו יארכו זמן ממושך ומעל המתוכנן" (מבקר מערכת הביטחון 9002).

תשתית ההעמסה והפריקה היא נתיב קריטי בהובלת הכוחות בכל אמצעי ההובלה הקיימים. קצין

לוגיסטיקה ראשי (גאנם 2102, ריאיון) מציין בהקשר לכך, כי ההתבססות של צה"ל על תשתית

פריקה והעמסה קבועה היא נקודת תורפה משמעותית ביותר ומצמצמת את הגמישות לאור תרחיש

הייחוס. לדעתו, נדרשת הגדלה משמעותית של מתקני פריקה בכלל ומתקני פריקה ניידים אשר

תתאפשר ניודם בהתאם להערכת המצב "מרחב האפשרויות להפעלת כוחות צה"ל המתמרנים מחייב

חשיבה והעמקה על הנושא, צריך להיות גמישים יותר ועל כן גם ניידים יותר".

התכנון והבקרה של מרכז התנועות הלאומי

מבקר מערכת הביטחון כתב עוד על התכנון והתוכנית לניוד הסד"כ (9002) "התוכנית כפי שהוצגה

לא איפשרה הגעה בזמן של חלק מהיחידות בהתאם להגדרה המבצעית. במסגרת הבדיקה התברר

כי לא נעשה שימוש בכלל הכבישים האורכיים לניוד הכוחות צפונה. עוד צוין, כי לצה"ל אין מערכת

היודעת לתכנן בצורה אופטימאלית את תוכנית ההיסע ובכך נפגעות הכשירות והיכולת של צה"ל.