33
פריסת יחידות וימ"חים
צה"ל על יחידות המילואים ויחידותיו הסדירות פרוש היום בכל חלקי המדינה. פרישתם של היחידות
והימ"חים לא תוכננה בתוכנית אב מפני ששיקולי הזמינות והשינוע לצורך ריכוז סד"כ המלחמה לא
היו מעולם גורם משמעותי בבחירת מיקום היחידה.
הגורמים המרכזיים שהשפיעו על מיקום היחידות היו הימצאותם הפיזית של המחנות שפונו על ידי
הבריטים, הצמידות לשטחי אימונים, אשר חייבה מרחבים לא מיושבים, כמו גם פרויקטים לאומיים
בעבר וגם בהווה, אשר הושפעו מהצורך לתפוס קרקע.
בנוסף, פריסת היחידות במשימות האימונים והבט"ש בהפעלה בעיתות שגרה, השפיעו באופן ישיר
על תוכנית הניוד וחייבו תוכניות שינוע מורכבות ומפוצלות, שנסמכות על צירי אורך וצירי רוחב
רבים במדינה, ומכאן גם משפיעות ומושפעות כאחת ממגבלותיהן. בתכנון העתידי של מחנות צה"ל
נכון יהיה לחשוב גם על נושא פריסת היחידות ולבחון את המשמעות של הקמת יחידות חדשות.
בעידן של מחסור חמור בצירים אמור נושא זה להיות חלק ממרכיבי התכנון וההחלטה. מיקום
יחידות קבע וימ"חים במקום נכון, יכול לשפר את זמינותם ולקצר את משך השינוע.
הפעלת מרכז הובלה
"מערך ההובלה מהווה יכולת קריטית לניוד הסד"כ ובהקצאת אמצעים לביצוע שדרות תספוקת
למימוש רציפות והמשכיות הלחימה" (וינוגרד 8002: 943). הגורם המשמעותי להעתקת כוחות צה"ל
בעיתות חירום הוא מרכז הובלה. הובלת הכלים על בסיס מרכז הובלה מיועדת לעוצבות השוהות
במרחק גדול משטחי ההיערכות והכינוס. צי הרכב של מרכז הובלה כולל רכבים צבאיים ורכבים
אזרחיים מגויסים אשר הוזכרו בסעיפים הקודמים.
מרכז הובלה קולט לתוכו את כלל מובילי הכלים הכבדים והסמי-טריילרים המיועדים להובלת רק"ם
(רכב קרבי משוריין) קל עד בינוני. הניוד של רק"ם מתבצע בהתאם לתוכנית היסעים מוגדרת מבעוד
מועד. "לית מאן דפאליג שסד"כ אמצעי התובלה המוגבל מהווה נקודת תורפה בתוכנית ההיסעים"
(אהרון 1991: 12). צוואר הבקבוק המשמעותי ביותר של צה"ל בזמן חירום הוא תשתית הצירים
וכמות אמצעי ההובלה. בסיום הפריקה ממשיך מרכז הובלה לבצע סבבי העמסה ופריקה תוך ביצוע
מספר סבבים עד לסיום שלב הריכוז.
מפקד מרכז ההובלה מציין כי מרכז הובלה הינו זרוע הביצוע של צה"ל לכל מהלך ההיסע של הכלים
למרחב הלחימה הרלוונטי. בשנים האחרונות, נעשו פעולות רבות לשיפור הכשירות והמוכנות של
מרכז הובלה. בין יתר הדברים הופרד מכלול הביצוע מהתכנון שהוכפף לאט"ל (אגף טכנולוגיה