28
: תחנת הרכבת בחיפה 9191
איור 9
התקדמו הבריטים במסילות לאורך מישור החוף תוך חיבור סיני לעזה ומשם לאשדוד, רחובות
ובנוסף מרפיח לבאר שבע. ניסיונם של הבריטים לעשות שימוש ברכבות של הטורקים נכשל בשל
המידות הצרות שלפיהן נבנו המסילות העות'מניות.
בתקופה הבריטית בארץ התעצם השימוש ברכבות, ופריסת המסילות הגיעה לשיאים שלא חזרו
עד לשנים הראשונות של המאה ה-12. בתקופת הבריטים היתה הרכבת גם גורם מחבר בין יבשות
והמסילות הגיעו מישראל למצרים, ללבנון, לסוריה, לירדן ועד לערב הסעודית וגם לטורקיה.
תעבורת הרכבות מחוץ לשטח ישראל פסקה לאחר פיצוץ הגשרים בשנת 6491 באירוע המכונה
"ליל הגשרים".
הלקח בנוגע לרוחב המסילות הצר ורוחב המסילות הרחב השונה בין מדינה למדינה לא נלמד כהלכה
על ידי הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה. בשנת 1491 עם פלישתם לברה"מ, ציפו הנאצים
לעשות שימוש נרחב בתשתית המסילות של ברה"מ. רוחב המסילות הרוסיות היה צר יותר (50.1
מטר) מהתקן באירופה (534.1 מטר), ועובדה זו עיכבה את ההתקדמות של הגרמנים, אשר נאלצו
להפעיל כוחות הנדסה רבים לשינוי רוחב המסילות (זו גם הסיבה שמשלוחי יהודים מהצד הרוסי
ברכבות מערבה לטרבלינקה, סוביבור או בלזץ החלו רק בשלב מאוחר יותר ועד אז הנאצים הרגו
את יהודי המזרח ביריות).