Background Image
Next Page  25 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 25 / 64 Previous Page
Page Background

24

השפעתו של עולם הסייבר והלחימה הקיברנטית על ריכוז הסד"כ

התפתחות מלחמת התקשוב בעולם והיכולות הטכנולוגיות שעלולות להשפיע על עולם התחבורה

מהוות אתגר משמעותי לצה"ל ולמדינת ישראל בזמן ריכוז כוחות. כלל מערכות החשמל, ובכלל זה

מערכות הרמזורים, נשלטות על ידי מערכות מחשוביות שניתן לפגוע בהן או להזיק באמצעותן.

יתרה מזו, פרישת מצלמות על צירי התחבורה הראשיים, כמו גם במרכזי הערים מאפשרת בשל

חיבורים לאינטרנט להתחבר אליהם ולקבל מידע מהימן לגבי תנועת הכוחות על הצירים הראשיים,

וכן להסיק מסקנות בנוגע לכיוון תנועתם ולמיקום שטחי היערכותם.

מערכות הקשר המבצעיות של כוחות הביטחון, ובכלל זה של כוחות השיטור הצבאיים והאזרחיים,

אשר אמורים לסייע למאמץ ריכוז הסד"כ הן מערכות אזרחיות, אשר אפשר בקלות רבה להאזין להן

או לחבל בהן, ובכך לפגוע בתוכנית הצה"לית לריכוז הסד"כ באופן משמעותי.

הפרות סדר וחסימות בצירים

"דיר חנא, סכנין ועראבה. אנשים מכפרים אלו הפרו את העוצר תוך התפרעות קשה ואלימה, שכללה

הקמת מחסומי דרכים ושיבוש התנועה במספר צירים" (אמ"ץ-תוה"ד 4002: 3). הפרות הסדר של

האזרחים הערביים במדינת ישראל אינן דבר חדש. על רקע מתיחות צבאית התפתחו בעבר אירועים

אשר גרמו לסגירת צירים מרכזיים במדינת ישראל ולשיבושים קשים ביכולת התנועה בצירים

הצמודים לריכוזי האוכלוסייה של הערבים בישראל. אחד האירועים הקשים אשר גרם לסגירת ציר

ואדי ערה למספר ימים היה במהלך אירועי אוקטובר שנת 0002. בנוסף חוותה ישראל אירועי סגירת

צירים גם בשנת 2891, במלחמת לבנון הראשונה וקודם לכן ב-6791 ועוד.

"כאות הזדהות עם אינתיפאדת אל אקצה בראש השנה תשס"א, פתחו אזרחי ישראל הערביים

במקומות שונים בארץ בהפגנת אלימות, הידועות בשם "מהומות אוקטובר 0002" שנמשכו שלושה

ימים רצופים ולוו בהפגנות סוערות, בחסימת כבישים ראשיים ובזריקת אבנים" (הלפרין 4002: 72).

"הגלישה" של היישובים הערביים לקרבת צירי התחבורה הראשיים גורמת להכנסת צירי תנועה

ארציים לתחום הפריפריאלי העירוני כדוגמת כביש 4 באזור פרדיס, כביש 56 בוואדי ערה ולאחרונה

גם את כביש 6, שמוקף באזור השרון ביישובים ערביים אשר סוגרים עליו מכל עבר.

המשמעות של הכנסת ציר ארצי מרכזי לתוך שטח היישוב בכלל והיישוב הערבי בפרט, היא יצירת

ת בשגרה ומניעת מעבר בתוך הציר בזמן הפרות סדר המוניות ובזמן חסימת

ּ

ירו

ִ

קושי גדול של עב

הציר, הלכה ולמעשה. העובדה כי צירים רבים באזור הצפון נשלטים על ידי יישובים ערביים מייצרת

אתגר משמעותי נוסף לכוחות שיעברו במרחב ויידרשו להתמודד על פתיחת הצירים, עוד בטרם