47
הרכבת, ציין כי מדובר בפתרון איכותי וזמין, שאפשר לעשות בו שימוש לא רק בעיתות חירום אלא
גם בשגרה. "חייבים להחזיר אותה לשימוש, מדובר במחדל של ממש" (ייטב 1102, ריאיון).
לרכבת ישראל אין כל תוכנית מגירה שיכולה לתת מענה בזמן חירום למאמץ צה"לי מסוג כלשהו.
אנשי רכבת ישראל מביעים תמיהה כיצד ייתכן שמערכת שינוע כל כך משמעותית במדינה לא
נדרשת להיערכות בעת חירום כדי להשתתף במאמץ הלחימה. הם אף הוסיפו, כי לנוכח הצמידות
שבה נבנו המסילות זו לצד זו (שכן צה"ל לא הגיש דרישות כל שהן ולכן נבנו על פי צרכי רכבת
ישראל בלבד) כיום לא ניתן להעביר כלים כבדים על המסילות כששתי הרכבות נוסעות במקביל זו
לזו (לייבו 2102, ריאיון). יתר על כן מתברר, כי אנשי הנהלת הרכבת יזמו כמה פגישות עם גורמי
צה"ל האחראים לנושא וצה"ל העיר, כי אין לו שום דרישות מרכבת ישראל. אם צה"ל יפנה אלינו
הדרישות יועברו אד הוק" (לייבו 2102, ריאיון).
מהי תשובתו של צה"ל למה שנראה כמחדל?
מפקד מרכז הובלה של צה"ל אמר בהקשר זה, כי למרכז הובלה יש יחידת רכבת במילואים, אבל "לא
נכנסים לתהליך עבודת מטה עם הרכבת אלא שומרים על הכשירות רק של היחידה".
לתפיסתו "רכבת ישראל לא ערוכה להובלה של מה שצה"ל צריך ולא למקום שצריך. כל עוד הרכבת
מגיעה עד חצרות יסף בלבד בלי להיכנס מזרחה אין מקום לעסוק באופציית הרכבת". הוא עומד על
דעתו, כי אין צורך בהעלאת רכב כבד לרכבות, אלא ניתן להמשיך להסתמך על המובילים. ברכבת
ניתן להשתמש לשאר צרכי ההובלה ובכך למנוע תנועות מיותרות על הצירים. לדעתו, אכן הגיעה
העת להתחיל להכניס את הרכבת כחלק אינטגראלי בתכניות לאור ההתפתחות העצומה שישנה
במפת הרכבות (אזולאי 2102, ריאיון).
קצין לוגיסטיקה ראשי תורם את חלקו לדיון ואומר, כי נושא ריכוז הסד"כ הוא את אחד המאמצים
המשמעותיים והמאתגרים של צה"ל בחירום. "אנחנו עוסקים במשאבים. המשאב החשוב ביותר
ואשר נמצא במחסור הוא הכביש, כל מה שנדע להוריד ממנו ולשנע בדרכים אחרות נרוויח, כמו
למשל להוריד את כמות המשאיות מהציר. הרכבת מגיעה כיום לחצרות יסף, בהמשך מתפתחת
מזרחה" והוא מציע ש"לא נעסוק ברכבת בהקשר של ריכוז הסד"כ בלבד, אלא גם בתנועת התספוקת
היומית, הרכבת כלי מצוין, מהירה יותר, בטיחותית יותר וגם מדויקת יותר". לדעתו, הרכבת פגיעה
פחות (איום מטוסי האויב משמעותי פחות), אינה עוצרת בפקקים ומשמשת כלי אסטרטגי ממדרגה
ראשונה". ועוד מוסיף הוא "אני אומר שצריך לתת לרכבות תפקיד מאוד משמעותי לא רק בריכוז
הסד"כ, אלא גם בתספוקת היומית. זהו יתרון מוחלט. מעמיסים הכול על הרכבת ומובילים לצפון"
(גאנם 2102, ריאיון). לשאלה, מדוע לא נעשה הדבר עד עכשיו? ענה: "כי לא עסקנו בזה ולא קיימנו