50
אכן פגיעה, אך לא יותר מזו של הכביש. מטוסי האויב אשר בעבר היו אופציה לפגיעה בתשתית
המסילתית, רלוונטיים פחות מול האיום בלבנון ואף בסוריה.
צבאות אשר נסמכו על מסילות הברזל, ידעו לבנות יחידות רכבת, אשר חלק חשוב מתפקידם היה
לתקן את המסילות בטווח זמן קצר כדי לשמור על הרציפות התפקודית של הצבא. במקביל לכך
הופעלו כוחות צבא לשמירת המסילות, אשר קיימו פטרולים לאורכן, במטרה למנוע את היפגעותם
של המסילות בגלל פעילות חבלנית עוינת, עד כמה שאפשר. גם במקרה של צה"ל אפשר להקים
יחידות מרחביות מיומנות, היודעות להפעיל את הרכבת ולתקן בעת הצורך זמנים בטווח זמן קצר
את המסילות. במקביל ובנוסף לכך, אפשר לתכנן פטרולים בסמוך למקומות שבהם קיים חשש
לפגיעה במסילות הרכבת כחלק מתוך האחריות המרחבית של משטרת ישראל ומשמר הגבול.
הפעלת הרכבות מחייבת מיומנות גבוהה, אשר צריך לשמר ולתחזק לאורך זמן. בניגוד למשימות
ההובלה על בסיס המובילים אשר נעשות באופן תדיר גם בשגרה, השימוש ברכבות צפוי להיות רק
בחירום. יתרה מזו, הובלת רק"ם באמצעות רכבת מחייבת ידע ומיומנות העמסה לא פשוטה. אי-
ביצוע תרגול עלול לגרום לירידת הכשירות עד כדי אי-יכולת ביצוע ומכאן לפגיעה חמורה בכשירות
המבצעית. בצבא קיימים מערכים רבים אשר תפעולם מורכב. חלק מרכזי מפעילות האימונים
והתרגילים של צה"ל הוא לשמר כשירות מבצעית. בניגוד לכשירות הנדרשת מנהג רכב אחד המוביל
טנק אפשר באמצעות הכשרה של נהג קטר להוביל מספר גדול מאוד של אמצעים, כך שמתקיים
במקרה זה איזון.
סיכום ומסקנות
תמונת המצב, כפי שבאה לידי ביטוי בגוף העבודה הנוכחית, מציגה אתגרי שינוע וניוד כוחות
מורכבים. שינוי מרכיבי האיום, מגבלות התנועה על הצירים היבשתיים עד לאי-יכולת ספיקה של
תובלה נוספת, כמו גם התפתחות הרכבת בשני העשורים האחרונים מובילים למסקנה הכרחית והיא,
כי צריך לכלול את הרכבת בתכניות האופרטיביות של צה"ל, ויפה שעה אחת קודם.
קשה מאוד להבין ולהסביר מדוע עד היום לא שולבה הרכבת. אחדים מבין הדוברים שרואיינו
בעניין זה ציינו, כי עוד לא הגיעה העת לעסוק בכך לאור הפריסה הדלה של מסילות הברזל עד
כה. מרואיינים אחרים מצביעים על התקציב כנושא המרכזי, שגרם "לגט" בין הצבא לרכבת. בקרב
מרבית המרואיינים קיימת תמימות דעים מוחלטת, כי הממד המסילתי צריך לבוא לידי ביטוי
בתכניות של צה"ל. השאלה המרכזית היא: מה נכון ומה ראוי להוביל ולאן? נוכח עמדה זו של
קברניטי צה"ל מעניין יהיה לבדוק מהו הפוטנציאל של הרכבת, העשוי להביא לשיפור המיידי של
המצב בצירי התנועה בחירום.