91
ישראל על הקמת הוועדה לקידום השילוב בשירות והשוויון בנטל (ועדת פלסנר). המלצותיה פורסמו
בדוח בחודש יוני 2102 (פלסנר 2102). אי אימוץ המלצות ועדת פלסנר (או כל הצעה אחרת), בד
בבד עם סיום תוקפו של חוק טל, מותיר סוגיה זו באופן שמחד אינו פתור לשביעות רצונם של אף
אחד מהצדדים הנוגעים בדבר, ומנגד באופן שאינו מאפשר למדינה לאכוף את החוק הכללי בצורה
אמיתית ואפקטיבית (טבלה 41).
: צומתי החלטה ואירועים מרכזיים בסוגיית גיוס החרדים (2102-8491)
טבלה 41
שנה
האירוע
מספר דחויי שירות
1948
קום המדינה, החלטת בן גוריון
400
1954
החלטת שר הביטחון לקרוא לחרדים לשירות
1,240
1968
ועדת שרים לבחינת הסדר "תורתו אומנותו"
4,700
1977
כינון ממשלת בגין הראשונה
8,260
1986
הקמת ועדת הכהן לבחינת הסדר "תורתו אומנותו"; דחיית עתירה כנגד
ההסדר
16,000
1995
הוגשו מסקנות ועדת ישראלי להסדרת אכיפה ופיקוח על דוחי השירות
24,000
1998-9
בית המשפט מחייב את הכנסת להסדיר דחיית השירות בחקיקה ראשית;
הקמת ועדת טל לבחינת הסדר "תורתו אומנותו"
30,174
2002
חקיקת חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם (חוק טל)
36,887
2007
בית המשפט דוחה עתירה כנגד החוק
2011
ועדת מעקב בראשות ח"כ פלסנר קובעת כי יישום החוק נכשל; הממשלה
קובעת יעדים כמותיים ליישום חוק טל; הענקת פטור לכ-000,01 דחויי
שירות להם 3 ילדים ומעלה
63,000
2012
בית המשפט מקבל עתירה כנגד החוק, וקובע שאין להאריכו בשלישית
000,45 (הערכה)
מתוך דוח פלסנר 2102: 23.
סוגיית החינוך החרדי
בשנים 9002-0102 עלתה לכותרות דרישתם של חברי כנסת, של ארגונים פוליטיים וחברתיים ושל
12
בג"ץ לחייב את החרדים ללמד במסגרת תוכניות הלימוד הבית ספריות שלהם את לימודי הליבה
ולאפשר פיקוח חיצוני מטעם משרד החינוך על התכנים הנלמדים. ב-0102 הוגשו כמה וכמה עתירות
לבג"ץ בדרישה לחייב את כל החרדים ללמוד לימודי ליבה ולהוסיף לסל המקצועות הללו לימודי
אנגלית ומתמטיקה. דרישות אלו עוררו סערה גדולה במגזר החרדי ועד היום לא השיגו דבר.
פרשה אחרת הקשורה לתחום החינוך החרדי, שאף היא הסעירה וטלטלה את העולם החרדי והחילוני
ב-0102, הייתה הגילוי כי בבית הספר לבנות בית יעקב בעמנואל הפלו בנות ספרדיות על רקע
21 תוכנית הליבה היא תוכנית שעיצב כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל (המוכר יותר בשם ועדת
דברת), ועל פיה חובה ללמד בכל מוסדות החינוך בישראל תחומי דעת מסוימים (אחוזי התוכנית המחייבים
נקבעים על פי סוג המוסד).