120
החברתי-כלכלי, להרגלי הנסיעות, ללוח השנה וליתר הצרכים הייחודיים של הציבור החרדי (דיאלוג
4002; שנלר וויגודסקי 6002; כהנר 9002).
בשני העשורים האחרונים ניכרת מגמת עלייה ברמת הניידות של הציבור החרדי, שמקורה בעלייה
מסוימת ברמת החיים ובתהליך הפרוור שהולך ומתרחב מאמצע שנות התשעים. התפרסות הערים
החרדיות החדשות במרחב הישראלי עוררה צורך בהקמת תשתית הולמת של תחבורה ציבורית
ייעודית לאוכלוסייה (כ-%07 מתושבי הערים החדשות נוסעים בתחבורה ציבורית: בביתר עילית
%57, במודיעין עילית %58, באלעד %16 וברמת בית שמש %07), שתאפשר להם לשמור על קשר
רציף עם ירושלים ועם בני ברק, שנשארו עוגנים מרכזיים בעבור חברה זו (כהנר 9002).
מנתוני משרד התחבורה עולה, כי בעשור האחרון הולך וגדל מספרם של הקוויים הייעודיים הבין-
עירוניים לאוכלוסייה החרדית. בחלוקה ארצית ניתן לראות, שרוב הנסיעות מתקיימות בתוך
הריכוזים החרדיים במרכז הארץ (כ-%29). הקווים המקשרים בין יעדים מהפריפריה הצפונית
(מחדרה ועד קרית שמונה) ובינם לבין המרכז מספקים כ-%6 מכלל הנסיעות השבועיות בקווים
הייעודיים, והקווים המקשרים בין יעדים מהפריפריה הדרומית (מקרית מלאכי עד ירוחם) ובינם
לבין המרכז מספקים כ-%2 מכלל הנסיעות השבועיות בקווים הייעודיים. בשנים האחרונות חלה
עלייה במספר הנסיעות השבועיות בקווים הייעודיים באזור זה (כהנר 9002).
מתוארת במפה 42. האזור הגאוגרפי שבו מרוכזת
17
י
פריסת קווי התחבורה במגזר החרדי בשנת 6002
עיקר הפעילות התחבורתית מסומן (וגם עיקר האוכלוסייה החרדית), וכן מוצגות הזיקות המרחביות
בין היישובים החרדיים השונים לפי עוצמתן. במפה בולט משולש הריכוז החרדי, ובו רוב התנועה
שלו.
הנסיעות השבועיות מריכוזי הפריפריה המרוחקים לערי האם הן תופעה ייחודית ומעניינת, המדגישה
את התלות התרבותית והחומרית של ריכוזים אלה בבני ברק ובירושלים, שהן המרכז הצרכני,
התעסוקתי, החברתי, התרבותי והרוחני בעבור כלל האוכלוסייה החרדית, על ריכוזיה הקרובים
והרחוקים. מאחר שחלק לא מבוטל מהסחורות והשירותים שצורכים החרדים ייחודיים להם
(כשרות, לבוש אופייני ועוד), הם מעדיפים מערכת אספקה עצמאית, בין שהיא מתנהלת ישירות
דרך הקהילה המקומית ובין שהיא נשענת על הריכוזים הגדולים והוותיקים. כדי להגיע לריכוזים
אלה נחוץ חיבור תחבורתי אליהם. לדוגמה, בני ברק היא בעיקרה יעד צרכני (רחובותיה חזון איש,
רבי עקיבא ואחרים הם רצועה גאוגרפית מסחרית) וכן יעד לביקורי קרובים, לאירועים קהילתיים
71 בהתבסס על קובצי משרד התחבורה שנאספו על ידי חברת עדליא בשנת 6002. קבצים אלו הוצלבו עם נתונים
מאתרי המידע של חברת אגד והחברות הפרטיות המסיעות את האוכלוסייה החרדית כדוגמת סופרבוס, קונקס,
אגד תשתית וביתר תור