Background Image
Next Page  120 / 162 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 120 / 162 Previous Page
Page Background

119

2 2 .

: למשפחה חרדית יש בדרך כלל הרבה ילדים. כדי לענות על צורכי

מבנה התא המשפחתי החרדי

הניידות של משפחה חרדית ממוצעת נחוצה מכונית גדולה במיוחד, שמטבע הדברים מחירה

וההוצאות עליה גבוהים. המכוניות הקטנות והזולות יחסית המצויות בשוק אינן רלוונטיות

בעבור משפחות אלו.

3 3 .

: רכישת מכונית ואחזקתה הן אחד מסמליה של החברה

אורח חיים המעודד הסתפקות במועט

המתועשת המודרנית, זו שהחרדים ביקשו להתרחק ממנה בעבר.

4 4 .

: אדם היוצא במכוניתו מהמרחב החרדי המסוגר, הנמצא

חשש לסטייה מאורח החיים החרדי

בפיקוח, ונכנס למרחב חילוני, עשוי לממש פוטנציאל של ביצוע עבירות, כגון חילול שבת

(שנלר וויגודסקי 6002). מכונית פרטית מאפשרת ניידות, חופש ומעמד, בחלק מהקבוצות

בחברה החרדית אין זה מקובל למשל שאישה תנהג.

לתחבורה הציבורית לחרדים קווי אופי ייחודיים. בשנים האחרונות הותאמו למגזר זה תשתיות,

תוגברו קווים וניכרת היענות לדרישות ייחודיות של אוכלוסיית המשתמשים בקווים אלה. מאפיינים

ייחודיים אלו כוללים: ביקוש גבוה לתחבורה ציבורית הנובעים מגודל המשפחה החרדית ומרמת

מינוע נמוכה; זיקות ייחודיות (הציבור החרדי נוסע מקהילה אחת לשנייה מבלי לעבור דרך "המרכז

החילוני" במרחב נפרד משלו); צורך בשירות תחבורתי המותאם תרבותית לחיי הקהילה ולאורח חייו

של הציבור החרדי בחלוקה למגזריו השונים; לוחות זמניים ייחודים הנובעים מסדר יום שונה במהלך

השבוע ובסוף שבוע (כניסת השבת ויציאתה) ולוח אירועים ומועדים ייעודי למגזר החרדי: בלוח

השנה היהודי החרדי קיימים כ-041 ימים מיוחדים – חגים, צומות, ימי חופשה וכיו"ב - שבהם

חברות התחבורה מתגברות קווים ומספקות מסלולים נדרשים (שנלר וויגודסקי 6002; כהנר 9002;

כהנר ושלהב 2102א):

מרחב ותחבורה

לפני הקמת הערים החרדיות החדשות התאפיינה התפרוסת החרדית בישראל בריכוזיות-יתר בשתי

הערים המרכזיות, בני ברק וירושלים, ובכמה קהילות קטנות ביתר חלקי הארץ. במצב זה התאפשר

לאוכלוסייה החרדית ליהנות מהתשתיות המפותחות במטרופולינים תל אביב וירושלים. עם נדידת

האוכלוסייה החרדית לעיירות הפיתוח בגליל ובנגב ולשטחי יו"ש התפתחה מערכת תחבורה

ציבורית ייעודית שנתנה מענה לפריסה הגאוגרפית המתפתחת. בתחילה נעשה הדבר בידי יזמים

מתוך הציבור החרדי, אך עד מהרה התגלה הפוטנציאל הכלכלי הגלום בחברה החרדית ההולכת

וגדלה, ורוב החברות הציבוריות והפרטיות השיקו קווי תחבורה המותאמים לאורח החיים, למעמד