75
הדרוזים – בין עדה לאום ומדינה
בקרבות ומסרו נפשם על קיום המדינה... גיבורים הם ומן הדין שכל אזרח בישראל ללא
11
הבדל לאום ודת יזכור זאת מתוך הכרת תודה.
ראוי לציין שגם מערכת המשפט בישראל נוהגת להשתמש במונחים אלה ביחסה לדרוזים,
תוך הדגשת תרומתם במישור הביטחוני. כך לדוגמה כתב בית המשפט העליון בשבתו
כבג"ץ:
העדות הדרוזיות והצ'רקסיות הן איבר מאבריה של החברה הישראלית, ולהן חלק מהותי
וחשוב ביותר בהבטחת חוסנה הצבאי והביטחוני של המדינה. יש להן תרומה חשובה גם
בתחומי עיסוק שונים שבהם בני העדות הללו תורמים מכוחם ומכישוריהם לחיי החברה,
התרבות והרוח בישראל. לעדות אלה נציגות נכבדה גם במערכת הצבא והשלטון. הן קשרו
12
את גורלן עם גורל המדינה והעם בישראל, ושוררת ברית-עולם ביניהם.
בחינת מחאתם של הדרוזים מלמדת, כי הרגישות הגבוהה לנושא השכול בחברה הישראלית
ומספרם הרב של החללים מקרב בני העדה ביחס לשיעורם באוכלוסייה מחזקים את הנטייה
שעל בני העדה לדרוש תמורה בעבור שירותם בצבא. ביטוי לגישה זו נמצא בטענה, שהדגשת
מספר החיילים הדרוזים שנפלו בפעילות מבצעית והסיקור הנרחב באמצעי התקשורת על
"קשר הדם" גרמו לציבור הישראלי לחבק אותם בהתלהבות ואפילו לחוש אי-נוחות מכך
שלא מתגמלים אותם. ואולם, גם הדרוזים אימצו פילוסופיה זו, והביאו לכך שבתי הקברות
.)
Peled
של החללים הדרוזים הפכו למוקד של מתיחות ביחסים ביניהם לבין המדינה (8991
התמורה שהדרוזים מצפים לה מהמדינה ומהחברה הישראלית בעבור נאמנותם ושירותם
בצבא לובשת כמה צורות ובהן:
1 1 .
הכרה של מוסדות המדינה והחברה הישראלית בזכותם לקבל מעמד מיוחד והטבות
בהשוואה לבני המיעוטים שאינם משרתים בצבא
2 2 .
הענקת סיוע ועדיפות לבני העדה בכלל וליוצאי הצבא בפרט בתחום התעסוקה
ובייחוד בהשתלבות בשירות הציבורי
3 3 .
השוואת הסיוע הכספי שניתן לרשויות המקומיות הדרוזיות לזה הניתן לרשויות
המקומיות היהודיות
4 4 .
הענקת סיוע מיוחד לפיתוח התשתיות ומבני ציבור ביישובים הדרוזיים כדי לסגור
פערים שנוצרו במהלך השנים
11 דרוזים נוהגים להדגיש אמירות מעין אלו בהצהרותיהם הציבוריות ובפרסומים היוצאים מטעמם. הציטוטים
המתייחסים לראש הממשלה בנימין נתניהו, שנאמרו בשנת 9002, פורסמו בעיתונות. היתר מתוך נאטור,
.2002
21 בג"ץ 80/8717 פורום ראשי המועצות הדרוזיות והצ'רקסיות בישראל ועוד נ' ממשלת ישראל.