52
שמירת הרצף הארגוני
חקיקה מסוג זה, שבאה לעגן חוקית את קיומו של ארגון שבפועל כבר מוכר, 'חי ובועט'
שנים רבות, מעוררתמטבע הדבריםאתהשאלה כיצד מגשרים על פער השניםהאבודות
שבהן הוא פעל ללא בסיס חוקי מוצק. שהרי ממה נפשך: אם הבסיס החוקי היה איתן
דיו בכל אותן שנים – לשם מה לחוקק חוק מסדיר; ואם לא – כיצד מסבירים את
החוקיות של כלל הפעילויות שיש צורך להסדירן, בכל אותן השנים שהארגון פעל ללא
בסיס חוקי? דרך אלגנטית, אם כי לא בהכרח מושלמת, היא להתעלם מן השאלות
124
הללו ולהזכיר את קיומו של הארגון כעובדה קיימת. כך נהגה הצעת השירות.
שרידות החוק
בעידן החוקתי שמאז 2991, חקיקה מן הסוג שבו מדובר, בייחוד חקיקה המעניקה
לארגון סמכויות מרחיקות לכת שאינן מקובלות בעולם הנורמטיבי, כגון סמכויות
חקירה חריגות וסמכויות חיפוש חודרניות, עלולה להיות חשופה לחוקי היסוד עד כדי
ביטול הוראות מהוראותיה. הנושא הטריד את מנסחי ההצעה והם חשבו לעגן את
הוראות החוק בשריון חוקתי. הנושא לא מוצה בדיונים הפנימיים בשירות נוכח היותו
עניין עקרוני של מדיניות חקיקה. מכל מקום, מעניין לציין כי נוסח השירות הותיר
פתח לחשיבה מסוג זה לדיוני ההמשך במשרד המשפטים. בפועל, העניין לא טופל
125
בהמשך הדרך מחמת הסברה שאין מקום לכך.
סוגיות חשובות )אך לא חיוניות(
בסעיפים הבאים נסקור אותם נושאים אשר על פי הערכתנו לא היו בסדר העדיפות
העליון של השירות בשיקולי החקיקה, על פי אמות המידה שהצבנו לעיל. משמע,
להערכתנו יכול היה השירות להמשיך ולפעול במסגרת החוקית שהייתה קיימת ללא
קושי מהותי גם בלא להיזקק לסוגיות אלו, ולא לשם הסדרתן ניזום מלכתחילה
הליך החקיקה. עם זאת, מרגע שדובר על חקיקה, חשוב היה לעסוק גם בנושאים
פריפריאליים אלה, אשר כל אחד מהם מעורר שאלות של מידה, כמות ואיכות.
, סעיף 2: שירות ביטחון כללי: "שירות ביטחון כללי שהיה קיים ערב תחילתו של חוק זה הוא
נוסח השירות
124
שירות ביטחון כללי של מדינת ישראל )להלן: השירות(".
, סעיף 02. שריון מול חקיקת יסוד: "02 )טרם נוסח(".
נוסח השירות
125