Background Image
Next Page  48 / 111 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 48 / 111 Previous Page
Page Background

47

אולם בעת הדיון

107

החוק, עמד השירות בהצלחה במבחן משפטי של סינון ביטחון,

על הכנת חוק מתאים לא היה ספק שבעידן של חוקי יסוד, ובייחוד כזה שמעמיד את

חופש העיסוק ברמה החוקתית, מדובר בזמן שאול ולא יהיה מנוס מהסדרת הנושא

במסגרת החוק.

הסעיף בהצעה מפנה אפוא לכללים, תוך שימוש בטכניקה העמומה שנזכרה לעיל,

להסדרת סוגיית ההתאמה הביטחונית בשני היבטים: עצם הסמכות לקבוע אמות

מידה לרמות הסיווג השונות הנדרשות לסוגי תפקידים ומשרות, והסדרת המסגרת

הארגונית לביצוע בדיקות הביטחון של מועסקים או מועמדים להעסקה בתפקידים

או במשרות שנקבע כי הם טעונים הכשר ביטחוני. תכנים מפורטים אלה אינם מופיעים

בגוף הסעיף, אלא יש הפניה, כאמור, אל כללים חסויים מעין הציבור שנועדו להסדיר

את הדברים באישור הדרג הממשלתי בלבד )"הרשות המוסמכת"(, כמקובל במצב

ברור למדי כי הנוסח שהוצע בולט

108

המשפטי ששרר אותה עת )החלטת הממשלה(.

בנטייתו "ללכת בלי ולהרגיש עם".

הסדרת תחום החיפושים למטרות מודיעין

חוקי המדינה שעסקו סמוך לחקיקת חוק השב"כ בסמכויות החיפוש בכליו של אדם

ובתפיסתם, בחיפוש על גופו ובגופו או בחצריו, התייחסו לחיפוש בהקשרו הפלילי

או הביטחוני-מניעתי בלבד. משמע, חיפוש שתכליתו השלמת חקירה פלילית לשם

איסוף ראיות להעמדה לדין, או שנועד למניעה ובקרה או הרתעה מפני החזקת כלי

נשק או אמצעי לחימה אחרים. קודם לחקיקת החוק לא הייתה כל התייחסות חוקית

לאפשרות חיפוש שמטרתו המובהקת היא מודיעינית גרידא, משמע לשם איסוף

והרחבה של מאגר המידע לקידום מטרות סיכול בעתיד. המאפיין את הצורך ואת

הבעייתיות שבסמכות חיפוש למטרות מודיעין הוא בעיקר בשלושה אלה: בכך שעילת

החיפוש איננה צריכה להיות כרוכה בהכרח בקיומו של חשד פלילי כלשהו כנגד מי

שמחפשים בכליו בחצריו או על גופו, אלא בהערכה כי מצוי ברשותו מידע חיוני; בכך

שהחיפוש צריך לעתים להיעשות באופן סמוי וללא ידיעת מי שהחיפוש נערך אצלו, לא

701 ההחלטה השיפוטית הממצה ביותר שניתנה לאחר כניסת חוק יסוד: חופש העיסוק לתוקף, הייתה של בית

,

פלוני נ' מדינת ישראל

הדין הארצי לעבודה, בעניינו של איש משרד התעשייה והמסחר )דיון מס' נב/ 3-841,

פד"ע כ"ד, 522( שנפסל לשירות בתפקיד מסווג בחו"ל עקב בעיית סמים. פסק הדין מקבל כללית את עמדת

השירות באשר לסמכותו וכן לדרכי עבודתו, תפיסתו המשפטית ואמות המידה שלו במימוש אחריותו, אך

חושף, בלא להדגיש זאת, חולשות משפטיות לא מעטות בנושאים שצוינו לעיל ובאחרות.

801 הערה 201 לעיל.