51
כל העניינים המהותיים הללו מוסדרים בפרק
120
העבודה הפנימיים בהפעלת השירות.
ההגדרות, שבדרך כלל נתפס כעניין טכני להבנת החוק ופרשנותו. בהצעת השירות
משמש פרק זה למעשה מרכיב בעל ערך מהותי רב בהבנת התפיסה העומדת בבסיסו
סעיף זה מגדיר גם את "עובד השירות", ומבחינה זו אינו מחדש לעומת
121
של החוק.
המצב הקודם, למעט חיזוק ההבחנה שבין עובד המנגנון הסדיר לגורמים מסייעים
בפעילות הארגון כסייענים למיניהם )שלעתים, נוכח האינטימיות המבצעית חושבים,
או רוצים לחשוב, כי מעמדם זהה לזה של הראשונים(. ההצעה מפרטת כאמור את
האפשרויות המיוחדות הללו של חקיקת המשנה, אך בה בעת משמרת את סמכות
122
השר הממונה על ביצוע החוק לחקיקת תקנות.
חקיקה גלויה וסמויה ושמירת זכויות
כדי לאפשר חקיקת משנה באופן שאינו גלוי לעין הציבור נוקטת ההצעה טכניקה
כפולה: הכללים, הוראות ראש השירות והנהלים פטורים מחובת הפרסום, אלא אם
כן נקבע בהם אחרת, ואילו התקנות חייבות בפרסום אלא אם כן הורה השר המתקין
על אי פרסומן או פרסומן בדרך אחרת. כדי לשלול אפשרות של הפללת אדם שעבר על
הוראות חקיקת המשנה בלא שנחשף אליהן מחמת סודיותן נקבע כי לא יועמד אדם
123
לדין פלילי או משמעתי על הפרת נורמה אלא אם כן הובא הדבר לידיעתו.
מפורטים התחומים שבהם מוסמך ראש השירות להוציא נהלים: הגדרת יעדים
לנוסח השירות
021 בסעיף 9
והטלת משימות, ארגון וסדרי מינהל, תהליכי עבודה, משטר ומשמעת. מנוסח הסעיף )"רשאי…בין היתר"(
משמע שאין זו רשימה סגורה של תחומים, אלא רק הצבעה על דוגמאות. על פי המשפט המינהלי הנוהג
אצלנו, סמכות קביעת נהלים פנימיים בארגון היא סמכות טבעית בתפעול הארגון, ובדרך כלל איננה טעונה
הסמכה מפורשת.
, סעיף 1. הגדרות: "בחוק זה: "עובד שירות" – עובד מדינה בשירות ביטחון כללי; "רשות
נוסח השירות
121
מוסמכת" – ועדת שרים לענייני שירות הביטחון הכללי שתתמנה על ידי הממשלה. הוועדה תמנה ארבעה
חברים נוסף על ראש הממשלה, שיכהן כיו"ר הוועדה; "רשות מאשרת" – ועדת משנה משותפת של ועדת
חוץ וביטחון וועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. חבריה ייקבעו על ידי יו"ר הכנסת בהיוועצות עם ראשי
הוועדות הללו בכנסת; "כללים"– הוראות בכתב שייקבעו על ידי ראש הממשלה באישור הרשות המוסמכת;
"הוראות ראש השירות" – הנחיות ופקודות בכתב שייקבעו על ידי ראש השירות באישור ראש הממשלה;
"נהלים"– הוראות בכתב של ראש השירות או מי שהוסמך על ידו לכך בדרך כלל או לעניין מסוים".
, סעיף 32. תקנות: "ראש הממשלה ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל
נוסח השירות
122
הנוגע לביצועו".
, סעיף 12. פרסום: "א. המוסמך לפי חוק זה להתקין תקנה, כמשמעותה בסעיף 3 לחוק
נוסח השירות
123
הפרשנות, תשמ"א-1891, מוסמך להורות על אי פרסומה ברשומות, אלא על פרסומה בדרך אחרת או
בדרך של הבאתה לידיעת הנוגעים בדבר; ב. הכללים, הוראות ראש השירות והנהלים אינם טעונים פרסום
ברשומות.אופן שמירתם ופרסומם של הוראות ראש השירות והנהלים, לרבות הגדרת סיווגם – ייקבע
בהוראות ראש השירות. אופן שמירתם ופרסומם של הכללים, לרבות הגדרת סיווגם – ייקבע בכללים;
ג. לא יועמד אדם לדין פלילי או משמעתי על פי תקנה, כלל, הוראת ראש השירות או נוהל שלא פורסמו
ברשומות, אלא אם כן הובאה בדרך אחרת לידיעתו".