54
באופן שיינטל תוקפה של זכות ה"וטו" של אותן רשויות כלפי השירות בנושאי ניצול
בסופו של דבר הדבר בא לידי ביטוי בנוסח קצר
134
התקציב, תקינה, שכר, מעמד ודרגות.
135
הקובע כי "מבנה השירות, יחידותיו ותפקידיהן ייקבעו בהוראות ראש השירות".
בכך נזרעו זרעי התקווה לעצמאות, לפחות בכל הנוגע לקביעת המבנה והתקן.
ראש השירות – דרכי מינויו ומסגרת תפקידו
תקופת שירותו והיקף
136
עד לחקיקת החוק לא היו דרכי מינויו של ראש השירות,
אחריותו במהלך כהונתו מעוגנים בכתובים. על פי הנוהג שהתפתח, בדומה למינויים
של בעלי תפקידים ממלכתיים אחרים, נבחר ראש השירות על ידי השר הממונה עליו,
דהיינו ראש הממשלה, ומינויו הובא לאישור הממשלה. תקופת כהונתו לא הייתה
מוסדרת או קצובה בדבר חקיקה כלשה ואף דרכי הפסקת העסקתו בתפקיד זה לא
137
פורטו בחוק כלשהו, למעט הנורמות החוקיות הכלליות שקיימות בדין ובפסיקה.
היקף סמכויותיו ומידת אחריותו לפעילות השירות נגזרים מייעוד השירות, מתפקידיו
ומסמכויותיו, ומעקרונות כלליים של אחריות וסמכות של דרגי ניהול ופיקוד במוסדות
דומים.
במסגרת של הכנת חקיקה מיוחדת לשירות ברור היה, כי יש לקבוע הסדרים בעניין
מרכזי כמו דרכי המינוי והפסקת המינוי של ראש השירות, בין השאר כדי להבטיח
את העיקרון של העדר נטייה פוליטית שלו ושל יצירת אי-תלות שלו בדרג הממנה או
המפטר אותו. במציאות של שירות חשאי שאינו חשוף כגופים אחרים לעין הבוחנת של
התקשורת מחד גיסא, ושעוסק לעתים קרובות בנושאים המשיקים לתחום הפוליטי
מאידך גיסא, היה זה נושא חשוב. קביעת המעמד של ראש השירות בחקיקה אמורה
להסדיר גם את המידה והאופן של כפיפותו לדרגים האזרחיים שמעליו ואת חובות
הדיווח שלו כלפיהם וכלפי הרמה הפרלמנטרית, ואת יחסיו עם עמיתיו בגופי הביטחון
138
ועם רשויות המדינה האחרות.
, עמ' 44.
עבודת הגמר
134
, סעיף 7, מבנה השירות: "מבנה השירות, יחידותיו ותפקידיהן ייקבעו בהוראות ראש
נוסח השירות
135
השירות". הוראות ראש השירות הוגדרו בסעיף ההגדרות, סעיף 1: "הנחיות ופקודות בכתב שייקבעו על
ידי ראש השירות באישור ראש הממשלה".
631 שאלה שנדונה והוכרעה בקלות היא כינוי העומד בראש הארגון. הוחלט מיד כי הכינוי "ראש השירות"
, עמ' 54.
עבודת הגמר
יישאר כפי שהוא מימים ימימה, וכך גם לגבי שם הארגון,
, תשמ"א-1891.
חוק הפרשנות
731 למשל
, עמ' 54.
עבודת הגמר
138