55
ההסדר של מינוי ראש ארגון המודיעין, המינוי
139
במדינות העולם המערבי שבהן נבחן
נעשה בדרך כלל על ידי השר הממונה עליו, לעתים על ידי ראש הרשות המבצעת )נשיא,
מושל כללי(, ולעתים תוך שילוב בין השניים. בחלק מהמדינות קיימת חובת היוועצות
FBI
של הממנה עם פורום שרים או פורום פרלמנטרי. בארה"ב טעון מינוי ראש ה-
היוועצות עם הסנאט ואף אישורו. הכפיפות של ראש השירות היא לרוב בהתאם לדרכי
מינויו, וחובת הדיווח שלו בדרך כלל "אנכית" כלפי מעלה, אך לעתים גם "אלכסונית"
– לגורמי פרלמנט או אחרים, דרך ועדה מפקחת ומבקרת, לפי ההסדרים הרלוונטיים
בכל מדינה ומדינה. מקצת החוקים מכילים הוראות הקובעות את חובתו ותחום
אחריותו של ראש הארגון בניהול הארגון. לעתים יש בהם הוראות שבאות להבטיח
את הניקיון הפוליטי והעדר הטיה כזו בפעילות הארגון. באשר לתקופות כהונת ראש
הארגון, בחלק מהמדינות אין כל הוראה בנוגע לכך, בחלק מדובר על תקופת כהונה
של חמש, שבע או עשר שנים, לעתים עם יכולת להארכת התקופה לתקופה נוספת,
ולתקופה המצטברת יש לעתים תקרה מקסימלית.
דרך המינוי שהומלץ עליה בשלבי עבודת ההכנה הייתה לשמר את הנוהג שהמינוי
יהיה על ידי הממשלה, לפי המלצת ראש הממשלה. תקופת הכהונה שעליה דובר
מבחינה זו היה בכך חידוש,
140
בתחילה הייתה לחמש שנים עם אפשרות להארכה.
שכן על פי המקובל עד להצעה וכן בארגונים אחרים, מושג ה"קדנציה" במילוי תפקיד
ממלכתי לא היה מקובל לגבי פקידי מדינה מסוג ראש השירות. כן הועדפה האפשרות
כדי
141
שהצגת המועמד תהיה לאחר היוועצות של ראש הממשלה עם ראש האופוזיציה,
להקנות לכך, עם כל הבעייתיות הנגזרת, ממד נוסף של שיתוף, אמון וממלכתיות. גם
בכך היה חידוש רב לעומת המקובל. הובאה בחשבון גם האפשרות שהסיעה הגדולה
בכנסת שאיננה שותפה בקואליציה עשויה להיות מפלגה שולית בחשיבותה )למשל
931 שם.
, עמ' 64; אחד הצוותים המליץ על מתן אפשרות להארכת המינוי לתקופה נוספת של עד חמש
עבודת הגמר
140
, סעיף 8 מדבר בהארכה של עד שנתיים נוספות: ראש השירות: "א. ראש השירות
נוסח השירות
שנים )!(.
יתמנה בידי הממשלה לפי הצעת ראש הממשלה, שיציע מועמד לתפקיד לאחר שהתייעץ בדבר עם ראש
הסיעה הגדולה ביותר בכנסת שאינה שותפה לממשלה; ב. תקופת כהונתו של ראש השירות תהיה חמש
שנים, אם לא קבעה הממשלה תקופה קצרה יותר בהחלטת המינוי. הממשלה רשאית להאריך כהונתו
לתקופה נוספת לפרק זמן אחד או יותר שלא יעלה במצטבר על שנתיים". עצם האופציה להארכת תקופת
השירות הינה חשובה במישור המעשי )במצבי חירום, או כשנדרש זמן להכשרת 'יורש' וכד'(, אך עלולה
לעתים ליצור, בפרק הזמן הסמוך להחלטה על ההארכה, תלות לא בריאה של ראש השירות בגורם האמור
להחליט על הארכת התקופה. האפשרות המופיעה בהצעה, להאריך יותר מפעם אחת לתקופות קצרות,
עלולה להחמיר את החשש.
, סעיף 8א.
נוסח השירות
, עמ' 64.
עבודת הגמר
141