46
מבין ההשלכות הסביבתיות העיקריות הנגרמות על ידי מערכת התחבורה העוברת את
כושר הנשיאה שלה ניתן לציין את זיהום האוויר ומטרדי הרעש. פליטת הזיהום במרכזי
הערים חושפת את הציבור למזהמי אוויר הגורמים לעלייה בתמותה ובתחלואה, לרוב
מחלות של דרכי הנשימה וכלי הדם והלב (המשרד לאיכות הסביבה 5002). מטרדי
הרעש הנגרמים מתחבורה מדירים שינה מן האוכלוסייה ומתבטאים בירידה במחירי
הדירות סביב שדות תעופה וכבישים ראשיים, בעיקר במרכז הארץ. שטחי הקרקע
הרבים הנתפסים על ידי כבישים וחניונים מצמצמים וקוטעים את המרחב הפתוח
ואוטמים את הקרקע בפני חלחול מים. תופעה זו חמורה ביותר באזור המרכז, שקיים
בו מחסור בשטחים פתוחים וצפיפות כלי הרכב בו הולכת וגדלה.
גם כאן המסקנה ברורה: לטובת תל אביב רבתי עצמה יש להפחית את הלחץ עליה על
ידי פיזור האוכלוסייה לפריפריה הרחוקה ולהקטין את התלות הכלכלית בה.
ומה קורה בינתיים בפריפריה? הזנחה של עשרות שנים, מחסור חמור בהשקעה
בתשתית התחבורה והעדר מוחלט של תחבורה מסילתית למעט רצועת החוף יוצרים
מצב שבו האוכלוסייה נשענת על הרכב הפרטי באופן כמעט בלעדי. צורת הנהיגה
הרווחת בכבישי ישראל תורמת את חלקה לכך, ואנו מקבלים תמונה עגומה של עבירות
תנועה, תאונות דרכים ונפגעים רבים. הכבישים והצמתים המסוכנים ביותר בישראל
הם אלה שבפריפריה (מפות 6 ו-7).
על פי הדוח של משטרת ישראל על
תאונות דרכים ואכיפה לשנת 6002,
רוב התאונות החמורות (%14) אירעו
במחוז הצפון (איור 2). יותר מחצי
ההרוגים בתאונות דרכים נהרגו
בפריפריה (741 בצפון ו-59 בדרום
מתוך 744 הרוגים ב-6002). ירושלים
בולטת לרעה בתחום אחר: במחוז
ירושלים כל תאונה שנייה (%55) מתוך
התאונות הקשות והקטלניות היא
פגיעה בהולכי רגל. בממוצע רב-שנתי
הם מהווים כשליש מסך ההרוגים
במדינה (משטרת ישראל 7002).
: התפלגות התאונות החמורות
איור 2
לפי מחוזות בשנת 6002, מקור: הדוח
הסטטיסטי השנתי של תאונות הדרכים
והאכיפה של משטרת ישראל, 7002.40.62,
www.police.gov.il18%
7%
15%
5%
14%
41%
צפון
מרכז
תל אביב
ירושלים
דרום
יהודה ושומרון