42
דיווח מלא ותקף על גובה ההכנסות של משקי הבית. למעשה, מצבם הכלכלי של משקי
הבית הנמנעים מלשלם את מלוא המס על הכנסותיהם והנהנים מעלויות קיום נמוכות
יחסית – בין היתר בזכות קשריהם הכלכליים עם ערביי הגדה המערבית עד להקמת
גדר ההפרדה – טוב בהרבה ממה שמדווח לרשויות וללשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
לכן, ייתכן שהפער בהכנסה לנפש בפועל אינו כה גבוה.
אבל, עדיין אנו עדים לפערים במשתנים של השכלה, יחס תלות ואחוז המשפחות
מרובות הילדים. בהנחה שהפערים הכלכליים (פערים בהכנסות) בין היישובים
נמוכים, מתבקשת המסקנה שלא "מעגל העוני" הוא הכופה על המשפחות סגנון חיים
של ריבוי ילדים במשפחה ומחסור בהשכלה, אלא (אולי) גורם לא כלכלי הוא המותיר
ילדים במגזר הערבי משכילים פחות מאשר במגזר היהודי בממוצע ויוצר יחס תלות
כה גבוה. ייתכן כי גורם תרבותי-דתי הוא המוביל את משקי הבית לסדרי העדיפויות
ולערכים מזרח תיכוניים אלה, ובכך מותיר אותם בשוליים של החברה הישראלית
הדוגלת בערכים מערביים (כל זה קורה גם במגזר החרדי בישראל). על כל פנים, ברמה
של תיאור ההבדלים בין המגזר היהודי למגזר הערבי בתחום הכלכלי-חברתי אנו
עדים לתופעה של אי-שוויון חמור וקיום פערים בין שני העמים במשתנים החברתיים-
כלכליים. התופעה קיימת, ושום תירוץ אינו מבטל את קיומה.
מדוע יושבים ערביי ישראל בשוליים ונותרים שם עניים יותר? התשובה היא שהם
מתקשים לעבור למרכז מסיבות פוליטיות, כלכליות, תרבותיות ודתיות. אין פלא
אפוא, שאל המתחים הגאופוליטיים הקשים הקיימים בין יהודים לערבים הצטרף
הפן הכלכלי-חברתי-חינוכי.
כבר כיום יש בישראל אוכלוסייה ערבית גדולה בעלת תודעה לאומית מובהקת, הרואה
עצמה חלק בלתי נפרד מהעם הפלסטיני שמרכזו בגדה המערבית. יש סיכויים רבים
שבשני חלקי העם הפלסטיני יהיו כוחות גדולים דיים להביא להתקרבות ביניהם, כדי
שבבוא היום הם יפעלו יחד לשם כינון מדינה פלסטינית גדולה – מן הים למדבר.
העובדה שב-8002 נשמעים קולות מצד ערביי ישראל המסרבים לדון בקשרים אלה או
באפשרות איחודם הלאומי עם ערביי השטחים אסור שתבלבל את יהודי ישראל, שכן
כיום הפער הכלכלי בין ערביי ישראל לבין שכניו הוא מן הגדולים בעולם, ושום אדם
שפוי לא ירצה לרדת ברמת החיים שלו. נוסף על כך, הפלסטינים לא יקלו על ישראל
בדרך להפיכתה לעוד יותר יהודית וציונית, אלא יעשו הכל כדי לערער את הרוב היהודי
בשלב א', על מנת להופכה למדינה דו-לאומית בשלב ב' ולמדינה פלסטינית מן הים עד
המדבר בשלב ג', השלב הסופי.