Background Image
Next Page  44 / 74 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 44 / 74 Previous Page
Page Background

43

בשנת 8002 מצויה בשטח זה משני עברי נהר הירדן אוכלוסייה פלסטינית של 9 מיליון

נפש, וב-0202 היא תמנה כ-31 מיליון. על רקע זה צפויים מתחים לאומיים גוברים בתוך

ישראל, וגם קשיים הולכים וגדלים בין ישראל לפלסטינים בכל חלקי ארץ ישראל

וירדן (ראה מפות 3 ו-4). חברה יהודית של 6 מיליון נפש בקו החוף, מהם כ-4-5 מיליון

במטרופולין תל אביב, תתקשה להתמודד בעוד 51 שנה עם מיעוט שימנה כ-5.2 מיליון

פלסטינים בתוך המדינה, בצידם 6 מיליון פלסטינים השוכנים ביתר חלקי ארץ ישראל

המערבית, ועוד כ-5.4 מיליון מעבר לנהר הירדן, שלכולם רצף טריטוריאלי הסוגר על

מטרופולין תל אביב.

מי שמתחככים בשגרת היום-יום עם אוכלוסייה מרירה זו הם התושבים היהודים

תושבי השוליים, וזה זרז נוסף לנטישת יהודים ולהתפשטות טריטוריאלית מהירה

של ערבים. החיכוך הקיים בשוליים מעצם הווייתו מתבטא באלימות, בגניבות, בזרות

הדדית, במבטים עוינים, בתחושת אי-ביטחון, ומדי פעם בהתפרצויות אלימות. תושבי

ה"איים המערביים" שבליבה אינם מבינים מה קורה, העיתונות שלהם אינה משקפת

את המציאות, והמסרים שהיא מביאה אינם רלוונטיים לישראל האמיתית. בעוד רמת

החיים שלהם גבוהה, הם אטומים לשוליים לא פחות מאשר לעוני סביבם, והמסר

היוצא מאיי הליבה הוא – "הכול בסדר" ו"החוסן הלאומי איתן".

במספר טריטוריות, דוגמת מזרח ירושלים, מרכז הגליל, ואדי ערה וצפון הנגב, ערביי

ישראל הם כבר כיום רוב מכריע. כפי שראינו לעיל, אם לא תיעשה פעולה יהודית-

ציונית דחופה, יש להניח כי בעתיד הלא רחוק תצטייר מפה ברורה למדי של חלוקת

הארץ.

בשלב ראשון, המתרחש עתה ב-8002, בורחים יהודים מכל אזורי השוליים ומתכנסים

בהדרגה בגוש דן. את ירושלים עוזבים חילונים לעבר מישור החוף או למודיעין

ולמבשרת ירושלים, וחובשי כיפות סרוגות – לשטחים שמעבר לקו הירוק. מי שהיו

המשענת הכלכלית של העיר הותירו עיר ענייה, מזוהמת, עם שירותים ירודים ותחושה

כבדה של אובדן שליטה. החרדים נוטשים בכיוון לביתר עילית, אלעד ומודיעין עילית.

במקביל לכך, המגזר הערבי הפלסטיני לא רק נכנס לעיר במספרים גדולים, אלא גם

סוגר עליה בבנייה מאולתרת מאזור רמאללה-אל-בירה בצפון, דרך מכמש-ענתא-ערב

סואחרה-פזורות מדבר יהודה ועד בית סוחור-בית לחם-בית ג'אלה-בתיר וחוסין.

ההתכנסות אל גוש דן נעשית גם מן הצפון הרחוק והקרוב (כולל חיפה), וכמובן,

מיישובי הפריפריה היהודית בדרום.