57
מחו"ל והתחילו להגיע משאבים. כ-000,5 פועלים הועסקו במיזם, והצפי היה לעשרות אלפי
מקומות עבודה נוספים. בסיוע חוץ נדיב נבנתה תחנת השאיבה הראשית שהתחילה לעבוד ב-3002.
בטקס הפתיחה של התחנה הכריז הנשיא מובארכ, כי תוכנית העמק החדש מבשרת את ההצלחה
שמחכה למצרים במאה ה-12. אולם, עוד לפני המהפכה שהובילה להפלתו של מובארכ התברר
למצרים ולעולם כולו כי מדובר בכישלון )איור 61(.
.(
Hope
אירועי "האביב הערבי" שמו קץ לפרויקט המתוכנן, שכונה "הפירמידות של מובארכ" )2102
היה זה מיזם שאפתני ששימש בידי מובארכ יותר כקלף פוליטי-אידאולוגי ולא כלכלי-דמוגרפי.
Fecteau
הבעייתיות של התוכנית היתה ידועה מראש. ניתן להעלות כמה מהכשלים הללו ברפרוף )
:(2012
•
תנאי האקלים באמצע מדבר סהרה קשים ביותר למחייה גם למצרים שהתגוררו בעמק הנילוס.
•
רמת המליחות הגבוהה של המדבר המערבי. בכוחם של המלחים לחדור אל האקוויפרים ולהרוס
אותם ואת נאות המדבר הטבעיות.
•
ריבוי אדמות חרסית, שהיו מקשות על פעילותן של מכונות ההשקיה ושאר המיכון החקלאי
הנדרש לחקלאות יעילה באזור אחרי מימוש התוכנית.
•
דישון שטח כה רב בסחף של אגם נאצר בעוד חסרים דשנים בעמק הנילוס עצמו, לבטח היה
מעורר ביקורת.
•
חוסר ביסוס כלכלי מוצק של הפרויקט. התכנון היה מהיר מדי ולא ירד לפרטים. לא היתה
התחשבות בתנאי השטח ובהיקפי העבודה המשוערים, בהשקעות ענק במשאבים ובזמן.
לפי אומדן צנוע של ממשלת מצרים, העלות המשוערת היתה כ-78 מיליארד דולר בלבד,
אך ההערכות של ארצות הברית, למשל, היו גבוהות בהרבה. בכל מקרה, על אף ההערכות
ואומדנים, הסכומים שהופנו למימוש התוכנית לא תמיד באו לידי ביטוי בתקציב המדינה,
התקציב לא הביא בחשבון את תהליך היישוב של החקלאים העתידיים, ולא כל הכספים
שהוקצבו אכן הגיעו ליעדם.
•
תקופת מימוש התוכנית הלכה והתארכה, והיקפיה – הלכו והצטמצמו. לפי התוכנית, המיזם
היה צריך להיבנות בשני שלבים. בראשון תוכנן לבנות את "תעלת שייח' זאיד" )כך נקראה על
שם אחד התורמים תעלת טושקה(, באורך של כ-052 ק"מ על כל שלוחותיה, כדי להשקות
כ-000,055 פדאנים של קרקע עד שנת 0102. השלב השני אמור היה להסתיים ב-7102 וכלל
את 053 ק"מ הנוספים של התעלה והכשרה נוספת של כ-000,056,1 פדאנים. אלא שבשנת
5002 ממשלת מצרים הודיעה על ביטול השלב השני של המיזם. למרות ביצוע עבודות חפירה
רבות, נבנה רק חלק התעלה המקשר בין אגמי טושקה לנווה המדבר באריס. בשנים 6991-0102