Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  58 / 86 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 58 / 86 Previous Page
Page Background

56

היווצרותם נבעה מספיקות נילוס גבוהות יחסית שתועדו במצרים בשנות התשעים של המאה

הקודמת ומהתרחבות אגם נאצר, שאירעה בעקבות עליית המפלס שלו.

שטח הפנים הכולל של האגמים הגיע בשיא התרחבותם לכ-003,1 קמ"ר. שורה של שקעים

גאולוגיים במדבר המערבי עוררה את הנשיא נאצר והנהגתו לנצל את התופעה באזור מדברי קיצוני

להקים במקום מיזם שיפריח את השממה וימשוך לאזור מיליוני פלאחים שסובלים ממחסור בקרקע.

"העמק החדש", כלומר זה שדומה ומקביל לעמק הנילוס, אמור היה להיווצר באופן מלאכותי.

ב-4691 נזנח הרעיון, בשל ההשקעות המרובות ממילא בסכר אסואן, אך כעבור 03 שנה הוא שב

ועלה. עיקרו היה להקים מערכת תשתיות נרחבת לשאיבת מים מאגם נאצר לאגמי טושקה ומשם

להמשיך לנאות המדבר הסמוכות ואף לאלו הנמצאות רחוק מהם: לשקע חרג'ה, משם לשקע דחלה,

ולסיים בשקע בחריה. התוכנית, המשתווה ביוהרתה למיזם הלאומי של סכר אסואן, יצאה לפועל

בשנת 7991. התוכנית המקיפה כללה בין היתר:

הכשרת 2.2 מיליון פדאנים קרקעות מדבר )כ-9 מיליון דונם(. תוכנן לדשן אותן בעזרת מיליוני

טונות של סחף מקרקעית אגם נאצר ולהשקותן במימיו, בנפח של כ-5 מיליארד מ"ק לשנה,

שיוזרמו בתעלת טושקה המלאכותית המחברת בין אגם נאצר לאגמי טושקה ומשם לנאות

המדבר שבשקעים. דובר על תעלה אחת גדולה וארבע קטנות יותר, שאורכן הכולל היה אמור

להיות יותר מ-007 ק"מ.

בניית תחנת השאיבה הראשית, שנועדה לשאוב כ-9 מיליון מ"ק מים ביום ולהעבירם למרחק

של כ-06 ק"מ. לשם הובלת המים למרחקים גדולים יותר תוכנן להקים עשרות תחנות שאיבה

קטנות יותר. התחנות היו אמורות להשתמש בתשתיות החשמל שתקים המדינה לצורך הפעלתן.

עידוד הגירה של קהילות חקלאיות ושל יחידים מעמק הנילוס )ובעיקר מהדלתא( לאזור. יישוב

של מיליוני חקלאים באלפי חוות שיוקמו על הקרקעות שיוכשרו לחקלאות.

הקמת העיר טושקה, שתאכלס עשרות אלפי תושבים ותשרת את המרחב החקלאי והאורבני

המתרקם. לצדה תוכנן להקים עוד 81 ערים, כך שיתהווה באזור מטרופולין שישרת כ-5 מיליון

מצרים.

פיתוח מחצבות ומכרות באזור. בניית 52 אזורי תעשייה, כולל תשתיות נלוות שישרתו את

האוכלוסייה הצפויה )ואפילו תחנות להפקת חשמל באנרגיה ירוקה, וכן תשתית תיירותית(.

יצירת רשת חדשה של דרכים באזור, ראשיים ומשניים, המחברים בין אתרי העמק החדש ובינו

לזה ה"ישן".

העבודות התחילו במרץ רב. סיקור תקשורתי נרחב, התחייבויות והשקעות ממשלתיות הובילו

לתחושה שאכן משהו חדש ומהפכני מתרחש במדינה. ניכרה התעניינות של משקיעים ותורמים