123
הסולידריות המכאנית באה לידי ביטוי גם בעלייה לרגל למקומות הקדושים הדרוזים. הרצון לבקר
במקומות הקדושים והמניעים לעלייה לרגל מתקשרים עם סיבות וגורמים רבים, התלויים ביחיד,
בחברה ובדת. במחקר נמצא, כי מרבית הדרוזים עולים לרגל למטרות דתיות, חברתיות ועדתיות.
במיוחד בלטו המטרות, שהדגישו את חשיבות העלייה לרגל כתופעה המחזקת את הסולידריות, את
הקשרים בין בני העדה ואת השייכות והזהות האתנית של הדרוזים, כיוון שהיא מאפשרת מפגשים
דתיים וחברתיים בין בני העדה מכל היישובים ומכל האזורים. במקומות הקדושים נפגשים דתיים,
קרובים וחברים. נפגשים שם יחידים, משפחות וקבוצות מיישובים שונים. משיחות עם עולי רגל
עולה, כי המפגשים החברתיים במקומות הקדושים משפיעים על ההכרה ועל המודעות המצטברת
של הזהות המשותפת החדשה, שהחלה להתגבש בקרב הדרוזים הישראלים שנותקו מאחיהם
בסוריה ובלבנון. הקשרים החברתיים, המיתוסים והפולחנים הדתיים במקומות הקדושים מסבירים
את ההרמוניה ואת שיתוף הפעולה בי העולים לרגל. לאינטראקציה ולהרמוניה זו יש תפקיד חשוב
מאוד בחיזוק ובהדגשת הזהות המשותפת של בני העדה הדרוזית. הקשרים החברתיים, הרגשת
הסולידריות וחוויית הזהות המשותפת מבליטים את חשיבותה של העלייה לרגל למקומות הקדושים
בתהליך בניית האומה, העדה, או המיעוט האתני הדרוזי, ובתהליך השמירה על הליכוד העדתי.
סיכום המבנה המרחבי של המערכת האינטראקטיבית החברתית-מרחבית של הדרוזים
מחשיפת המבנה המרחבי של כל מערכות האינטראקציה שנבדקו במסגרת המחקר עולה, כי
המערכת האינטראקטיבית החברתית-מרחבית של הדרוזים בארץ מתרחשת בחמישה מרחבים
פיזיים-גאוגרפיים (איור 52).
במרחב היישובי-מקומי נחשפו מערכות האינטראקציה של קשרי נישואין, שארות, חברות וניחום
אבלים בכל יישובי המחקר. במרחב זה מתרחשים קשרים חברתיים בין מרבית החמולות, בין
השכונות הוותיקות וגם בין השכונות החדשות, שהגבולות החברתיים-חמולתיים, שאפיינו את
השכונות המסורתיות, מטושטשים בהן.
במרחב האזורי נחשפו קשרים חברתיים-מרחביים בכל אחד מחמשת אזורי המחקר, שהיישובים
הדרוזים ממוקמים בהם. במרחב זה מתקיימים קשרים חברתיים חזקים מאוד בתוך האזורים בין
יישובי הכרמל, בין יישובי הגולן ובין יישובי הגליל העליון המרכזי והמערבי, לעומת קשרים חלשים
יחסית המתקיימים בין מע'אר לשפרעם שבגליל התחתון. ברמה האזורית, בולטות חשיבותם
ומרכזיותם של חלק מן היישובים, כמו ג'וליס בגליל העליון המערבי ומג'דל שמס ברמת הגולן
במבנה המערכת האינטראקטיבית של קשרי שארות, וכמו ירכא בגליל העליון המערבי וכסרא בגליל
העליון המרכזי, במבנה המערכת האינטראקטיבית של קשרי נישואין.
במרחב הארץ-ישראלי נחשפו מערכות אינטראקציה חברתיות-מרחביות, המתרחשות בין יישובים
מאזורים שונים. במיוחד בלטו חשיבותו ומרכזיותו של אזור הגליל העליון המרכזי - אזור ליבה,