119
סיכום ומסקנות
מחקר זה, שהינו ראשון מסוגו, בוחן את החברה הדרוזית בארץ כמערכת אינטראקטיבית מסועפת
של קשרים חברתיים-תרבותיים-מרחביים בין פרטים, קבוצות, יישובים ואזורים. המחקר דן
במערכות האינטראקציה החברתיות בתחומי הנישואין, החברות, השארות וניחום האבלים, וכמו
כן עסק גם במקומות הקדושים ובחשיבותם, בהיותם מקומות מפגש לבני העדה הדרוזית. הדיון
בתחומי האינטראקציה השונים וחשיפת הביטוי והתשתית המרחבית של מערכות אלה הם, למעשה,
פרק ראשון בגאוגרפיה החברתית של הדרוזים בישראל.
מרבית החברות המערביות מאופיינות על ידי סולידריות אורגנית. לעומת זאת, המסקנה הראשונה,
העולה מניתוח ממצאי המחקר, היא שהחברה הדרוזית בישראל בשלהי המאה העשרים עדיין
מאופיינת פחות על ידי סולידריות מכאנית, המאפיינת בדרך כלל את החברות הפחות מפותחות.
סולידריות זו באה לידי ביטוי בשני אופנים. האחד, על ידי המערכת האינטראקטיבית החברתית-
מרחבית, הכוללת מערכות אינטראקציה של קשרי שארות, נישואין, חברות וניחום אבלים, והשני,
על ידי מערכת אינטראקטיבית רוחנית, הכוללת קשרי דת וביקורים במקומות הקדושים.
הביטוי הראשון והבולט ביותר של הסולידריות המכאנית הוא המערכת האינטראקטיבית של
קשרי שארות. במחקר נמצאו דפוסים שונים של קשרי קירבה, היוצרים שושלות יוחסין מורכבות,
המתחברות למערכת אינטראקטיבית גדולה של קשרי שארות. מערכת זו יוצרת את האומה, או
העם הדרוזי. קשרי שארות אלה הם קשרים חברתיים, שנוצרו כתוצאה מקשרי דם ומקשרי נישואין,
בדומה לקשרי הקירבה הנפוצים בחברות המערביות.
ממצאי המחקר מאמתים במידה מסוימת את האמונה הדרוזית, שבין כל הדרוזים בעולם קיימים
קשרי שארות וקרבת דם, הנובעת מן האמונה הדתית בגלגול נשמות, הגורסת שהנפש נשארת בגוף
דרוזי במשך תקופת חיים מסוימת ולאחר מותו עוברת לגופו של ילוד דרוזי אחר, ומן האמונה, שבין
שושלות היוחסין הקדומות היו קשרי שארות חזקים. הממצאים מצביעים על כך שמבחינה מרחבית
ניתן להבחין בין שתי מערכות-על של קשרי שארות: מערכת תוך-יישובית ומערכת בין-יישובית.
במערכת הראשונה אובחנו שתי תת-מערכות: מערכת תוך-חמולתית, המורכבת בעיקר מקשרי דם,
אך גם מקשרי שארות כתוצאה מקשרי נישואין תוך- חמולתיים, ומערכת בין-חמולתית שמקורה
בקשרי נישואין בין-חמולתיים.
בכל היישובים הדרוזים נמצאו קשרי נישואין בין קרובים בתוך החמולה. במחצית מן היישובים
הגיע שיעור הנישואין בתוך החמולה ל-%03 ויותר. למעשה, שיעור קשרי הנישואין בין זוגות, שיש
ביניהם קשרי שארות, גבוה עוד יותר, כיוון שחלק נכבד מקשרי הנישואין הם קשרים בין קרובי
משפחה, שאינם מאותה חמולה. אולם יש לציין, כי בשני העשורים האחרונים חלה ירידה ניכרת
בשיעור הנישואין התוך-חמולתיים, שירד בממוצע מ-%72 בעשור האחרון של המאה הקודמת