78
על כל אלה נוספת הביקורת שמבצע מבקר הפנים
206
החוץ והביטחון של הכנסת ועוד(.
של השירות, שמעמדו מורחב בחוק )סעיף 31(, וכן הביקורת של מבקר המדינה, שנציגו
207
נמצא בשירות באורח קבוע ובוחן תחומי פעולה לפי סדר עדיפות שהוא קובע.
המידע הרב שנועד מכוח החוק להיות נחלתם של כל הגורמים החיצוניים לשירות
שהוזכרו, אמור להיות מוגן כדבעי על ידי הוראות הסודיות שהוכנסו לגוף החוק, ואשר
אינן באות במקום הוראות החוק הכללי הקיים בנושאי שמירת סודות מדינה. למשל,
שבהצעה
208
עבודת הוועדות הוסדרה כך שתוכן דיוניהן יהיה חסוי. סעיף הסודיות
אמור להדק את חובת הסודיות הכללית הקבועה בחקיקה הכללית.
החוק מגביר את מעורבות הכנסת בקביעת הנורמות המחייבות את השירות. להבדיל
מנוסח השירות, שבו בדרך כלל טעונים הכללים אישור הרשות המוסמכת )ועדת
השרים לענייני השב"כ( בלבד )למעט חריגים בנושאי חקירות וחיפושים שבהם נדרש
גם אישור הרשות המאשרת, ועדת הכנסת, מחמת רגישותם(, הרי בנוסח החוק כל
הכללים טעונים אישור של שתי הרשויות הללו, ממש כמו התקנות. במצב זה, נציגות
הכנסת אמורה להיות מעורבת בקביעת הנורמות לשורה ארוכה נוספת של פעילויות
שכיום אין לה חלק בהן: סינון ביטחון, אבטחת מידע, העברת מידע, הפעלת סוכנים,
סמכויות שיטור, דיווח ומבקר השירות. לפי אמת מידה של שקיפות מרבית של פעילות
השירות, אין ספק שזו מגמה חיובית, ואולם נשאלת השאלה אם שקיפות כזאת לא
תביא לחשיפת מידע מעבר לנדרש ולשיבוש יחסי שיווי המשקל שבין הרשויות, בין
השאר גם במובן של תחימת גבולות אחריות וסמכות.
העובדה שהחוק בנוי במודל גמיש, דהיינו כחוק מסמיך שמאפשר קביעת תכנים
בחקיקת משנה חסויה מעין הציבור, מחייבת מעורבות מתמדת של המחוקק באותה
חקיקת משנה. הדבר נעשה על ידי קביעתן של שתי ועדות קבועות )סעיפים 5, 6(, ועדת
שרים לענייני שירות ביטחון כללי שתפעל מטעם הממשלה, וּועדת המשנה לשירותים
החשאיים של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שתשמש כוועדת הכנסת לענייני
השירות. מעורבותן של שתי הוועדות הללו היא בעיקר באישור הכללים והתקנות
602 למשל: הדיווח התלת-חודשי המתחייב מחוק האזנת סתר, של ראש השירות – בשם ראש הממשלה – ליועץ
המשפטי לממשלה לגבי האזנות הסתר שבוצעו באותה תקופה, או הדיווח השנתי של השירות, על פי חוק
האזנת סתר, לוועדה המשותפת לפי אותו חוק, על מספר ההאזנות שבוצעו באותה השנה.
702 על כלל מארג הדיווחים והפיקוח החיצוני על עבודת השירות, ומנגנוני השקיפות, הביקורת והבקרה, ראה
רוטר, הערה 351 לעיל, עמ' 8-21.
802 סעיף 81 באופן כללי, וכן סעיף 6 )ב( לעניין ועדת הכנסת.