57
ק"מ, רצוי שייבנה לפחות במרחק של 2 ק"מ
מהחוף(. אי בצורה מלבנית, שצלעו הארוכה
מקבילה לחוף יוצר טומבולו בקצב מהיר יותר
מאי מרובע שצלעו קטנה יותר, והנמצא באותו
מרחק מהחוף. לצורת הטיפה, שהקצה הדק
שלה קרוב לחוף והקצה העבה רחוק ממנו
ההשפעה הקטנה ביותר.
תופעת התמוטטות המצוקים ונסיגתם מזרחה מתרחשת בגין הרכבו הפריך ומיקומו המיוחד
וכתוצאה משילוב של שלושה תהליכים עיקריים. אלה כוללים בראש ובראשונה את חתירת גלי
הים בבסיס )בוהן( המצוק, המשמרת את תלילותו, את אי יציבות המדרון ואת פעולת הנגר העילי
)איור 83(. התמוטטות המצוק הינה תופעת טבע הנגרמת משורה של גורמים הקשורים במפלס הים,
התהליך חזוי להתעצם בגין התערבות אנושית ישירה
במשטר הגלים ובמאזן החול במרחב החופי.
, המשפיעה על גורמים אלה וכוללת בניית מבני חוף )כגון נמלים, מרינות, שוברי גלים ואיים
ועקיפה
מלאכותיים(, כריית חול, ופגיעה במקור החול בעקבות הקמת סכר אסואן וייצוב הדלתה של הנילוס,
בעיקר בגין שינויים אקלימיים המתבטאים בעלייה מואצת במפלס הים ובשינוי משטר הגלים.
)תחזיות עכשוויות נוקבות באפשרות לעלייה של עד 4.1 מטר במפלס הים עד סוף המאה הנוכחית!(.
כפתרון לנזקים הצפויים לחופים מוצעת הסעת חולות על ידי תחזוקה קבועה בסביבות האי, כולל
(, והעברתו לאזורי
Dredging
שאיבה מתמדת של החול המצטבר בין האי לחוף על ידי כרייה )
. נושא זה צריך כמובן להילקח בתחשיבי העלות הכוללת של
Bypassing
הארוזיה, תהליך הקרוי
הקמת אי מלאכותי.
פעולות מסוג זה מבוצעות כבר היום על ידי חברת נמלי ישראל באזורי נמלי הים חיפה ואשדוד.
בנובמבר 1102 בוצע פרויקט העשרת חופים בחיפה, באמצעות העברת חול ים טבעי שנכרה
: תופעת הטומבולו בעקבות שוברי הגלים
איור 63
– חוף תל אביב
: תופעת הטומבולו בחוף נתניה
איור 73