44
מתרחשים על תשתיות לא מהודקות של טין וחרסית, שחדירותם נמוכה ותכולת המים שלהן גבוהה
וכן בחול דק המועד להתנזלות.
היבטים סדימנטולוגיים
התחום בגאולוגיה העוסק בעקרונות ובתהליכים של יצירת סלעי המשקע נקרא סדימנטולוגיה, זהו
אחד הנושאים החשובים והקריטיים ביותר בדיון על הקמת איים מלאכותיים מול חופי ישראל.
לאורך עשרות השנים האחרונות השתרשה ההבנה כי מנגנון הסעת החולות )איור 82(, הוא זה
הבונה את חופי ארצנו, מדרום הארץ עד לאזור מפרץ חיפה.
: תהליך הסעת החול מול חופי ישראל )מקור: גיאולוגיה ים תיכון, אתר – 'רב היבטים על ארץ
איור 82
( http://mauricioeretzisrael.wordpress.comישראל',
עיקר החול לאורך חופי הים התיכון של ישראל מקורו בנהר הנילוס, המספק את החול למערכת
החופית שלנו. בתנאים טבעיים, בטרם הקמתו של הסכר באסואן, היה הנילוס מביא כמויות עתק
של סדימנט בעיקר מרמות אתיופיה. בין %5-%01 מסדימנט זה היה חול שבחלקו היה שוקע לאורך
חופי הדלתה, ומשם נודד מזרחה, בעוד חלקו האחר, העודף, מוסע ושוקע במדף היבשת הרדוד. החול
מוסע למרחק של כ-056 ק"מ, ממזרח לאלכסנדריה עד לראש עכו. במשך אלפי השנים האחרונות
נאגרו בדלתה התת-ימית כמויות חול נכבדות המהוות רזרבה חשובה ומאגר רב-כמותי להמשך
תהליכי ההסעה של החול לעבר חופי סיני וישראל.
הגורם הטבעי העיקרי המשפיע על הסעת החול הם הזרמים והגלים. כיוונם ועוצמתם של הגלים
קובעים את מרכיב הזרם המסיע את החול. ככל שזווית הפגיעה של חזית הגל בחוף חדה יותר,
עוצמת ההסעה גבוהה יותר, וככל שהיא קרובה לכיוון ניצב לקו החוף, עוצמת הנדידה פוחתת.
במחקרם של גולדשמיט וגוליק משנת 0891 )משרד הפנים, מנהל התכנון, הועדה למימי חופין
)9991( עולה כי בתוצאות מודל שנעשה מוגדרים ארבעה אזורי תנועה חשובים: