48
יישוביים והבין-אזוריים שמתחזקים בהתמדה מאז הקמת המדינה. קשרים אלה יוצרים את החוליה
החזקה ביותר במערכת האינטראקטיבית החברתית-מרחבית של הדרוזים בארץ.
ממצאי המחקר מצביעים על קיומה של אינטראקציה מרחבית אקטיבית בין יחידים ובין קבוצות
בקהילה הדרוזית. האינטראקציה של קשרי נישואין פנימיים בתוך היישוב היא דוגמה לאינטראקציה
בין יחידים, בעוד שמערכת קשרי הנישואין בין היישובים היא דוגמה לאינטראקציה בין קבוצות.
במקרה זה מוגדר כל יישוב כקבוצה נפרדת המשתייכת לאותה קהילה.
לשתי מערכות האינטראקציה, התוך-יישובית הפנימית והבין-יישובית, יש שדות אינטראקציה
שונים בגודלם ובצורתם. גודל שדה המערכת היישובית תלוי בגודל האוכלוסייה ובשטח היישוב,
לפיכך יש לדלית-אלכרמל, מע'אר וירכא שדות אינטראקציה יישובית גדולים יחסית, ולכפר-יסיף
ועין-אלאסד שדות אינטראקציה קטנים יחסית.
השינויים הבולטים ביותר שנמצאו במערכת האינטראקציה של קשרי הנישואין בקרב הדרוזים
שנידונו במחקר זה הם הירידה המתמדת בשיעור הנישואין הפנים-יישוביים מול העלייה המשמעותית
בשיעור קשרי הנישואין הבין-יישוביים והירידה המתמדת בשיעור הנישואין הפנים-חמולתיים מול
העלייה הבולטת בשיעור קשרי הנישואין הבין-חמולתיים.
ניתוח הדפוסים השונים של קשרי הנישואין מעלה, כי עיקר תפקידם הוא בקיום איזון עדין וגמיש
בין ההסתגרות התוך-חמולתית והתוך-יישובית ובין הקשר הבין-חמולתי והבין-יישובי. האנדוגמיה
של קשרי נישואין תוך-ובין-יישוביים היא, למעשה, מנגנון המקיים את גבולות ההתבדלות, שומר
על אחידות החברה הדרוזית ועל ליכודה ומבטיח את המשך קיומה כיחידה מובחנת. באופן כזה
מסמלת משמעות המושג "קהילה דרוזית" הרבה יותר מאוסף אנשים המחזיקים בדת הדרוזית
והחיים במרחב משותף.