45
מאז הניתוק עם סוריה (7691) הצטמצמו הקשרים החברתיים וקשרי הנישואין בין יישובי רמת
הגולן ובין היישובים בסוריה בצורה ניכרת. בשלושים השנים האחרונות נמצאו 301 קשרי נישואין
בין יישובי רמת הגולן הדרוזיים והיישובים שהבא בהר הדרוזים, וקשר אחד עם היישוב חד'ר
שלמרגלות החרמון בצד הסורי. רוב המקרים הם של גברים מרמת הגולן, שנישאו לבנות זוג קרובות
משפחה מסוריה. גם מערכת הקשרים החברתיים של יישובי רמת הגולן עם היישובים הדרוזיים
מעברו השני של החרמון הלבנוני פסקו כמעט לחלוטין לאחר מלחמת ששת הימים. קשרים אלה
התחדשו חלקית לאחר מבצע שלום הגליל. לכן, בשבע שנות המדגם נמצאו ביניהם חמישה קשרי
נישואין בלבד.
השלום עם ירדן חידש את הקשרים בין הדרוזים הישראליים והירדניים, שהיו מנותקים מאז 8491.
בעקבות חידוש הקשר וחילופי ביקורים ראשוניים בין קרובי משפחה משתי הקהילות נוצרו ביניהן
שלושה קשרי נישואין. בשלושת המקרים היו הגברים ישראלים ובנות זוגם ירדניות. אין ספק, כי
מערכת הקשרים החברתית בין שתי הקהילות תמשיך להתחזק בעתיד, כל עוד יאפשרו זאת המצב
המדיני ומערכת היחסים בין ישראל לירדן.
למרות הגבולות הסגורים ומצב המלחמה בין ישראל לשכנותיה, נמצא כי קשרים חברתיים מצומצמים
המשיכו להתקיים בין שלוש הקהילות הדרוזיות הגדולות במזרח התיכון. לכן יש להניח, כי גבולות
פתוחים בעת שלום בעתיד יביאו להתפתחות ולחיזוק המערכת האינטראקטיבית החברתית בין
הדרוזים בישראל, בסוריה ובלבנון.
מערכת אינטראקציה פתוחה – נישואי תערובת
במרכזו של המבנה החברתי של העדה הדרוזית עומדת המשפחה, ואחריה החמולה והקהילה.
יתר על כן, קיימת אמונה בקרבת דם בין כל הדרוזים בעולמנו. אמונה זו מבוססת על העובדה,
שהדת הדרוזית וחוקי המעמד האישי אינם מתירים נישואים מחוץ לעדה (דנה 4791; פלאח 4791;
). החל משנת 3401, עם סיום ההטפה וסגירת שערי הכניסה לדת הייחוד הדרוזית,
Layish
1982
אין הדת הדרוזית מקבלת מאמינים חדשים. מכאן שהדרוזים כעם הם צאצאיהם של מקבלי הדת
הדרוזית בשנים 7101‑3401 (סאלח 9891: 63).
הדרוזים שומרים על ייחודם הדתי, התרבותי והעדתי למרות השינויים ותהליכי המודרניזציה
המתרחשים בחברה וביישובים הדרוזיים. יחד עם זאת, יש הטוענים כי בימינו מתרופפת והולכת
המסגרת החברתית המסורתית שאפיינה את הדרוזים בעבר עקב שינוי דפוסי התעסוקה והמעבר
מעיסוק בחקלאות לענפי כלכלה אחרים, כגון ביטחון, שירותים ותעשייה מחוץ ליישובי המגורים.
לדרוזי הצעיר, שאורח חייו והשקפותיו שונים מאלו של בן הדור הקודם, יש בנוסף להשכלתו, פחות
בלמים בפני השפעות חיצוניות. לדעת דנה (8991), גורם תהליך זה בין היתר לתופעה, שאינה
שכיחה עדיין, של הקמת משפחות וקשרי נישואין עם בנות זוג שאינן מקרב העדה. בארבעים השנים