31
תופעת קשרי הנישואין בין קרובים ובתוך החמולה נפוצה במקומות רבים בעולם ואינה ייחודית
(9891: 1) מציין, כי קשרי נישואין בין קרובים, ובמיוחד בין בני דודים,
י
Ladislav
לחברה הדרוזית.
מועדפים ונפוצים בחברות שונות במזרח התיכון. אלתאבעי (3991: 562, 172) מצא גם הוא כי
קשרי הנישואין בתוך החמולה נפוצים מאוד באזורים הכפריים במצרים. בחברות, בהן הנישואין
האנדוגמיים הינם בבחינת מצווה שאין לעבור עליה, קיימת העדפה ונטייה להינשא לבני זוג שהם
באפגניסטן, קשרי נישואין עם קרובים
Dhund
קרובי משפחה (חטב 6791: 5). בקרב שבט ה-
מועדפים הרבה יותר מקשרי נישואין עם שאינם קרובים לא מוכרים. ראשית, קרובי המשפחה
נתפסים כקרובים יותר מבחינה חברתית והם בעלי אינטרסים משותפים. שנית, בקשרי נישואין
עם קרוב משפחה אין צורך להתמודד עם דאגה פרקטית של היכרות עם בן או בת הזוג והמידע
על קרובי המשפחה ידוע או ניתן להשגה בקלות יחסית. בקרב קבוצה זאת נמצא כי %25 מקשרי
הנישואין היו בין קרובי משפחה מדרגות שונות ו-%82 היו עם קרובי משפחה מצד האב באותה
). שלישית, קשרי נישואין בין קרובי משפחה, ובמיוחד בין בני דודים
Hastings
חמולה (131 :8891
Man
מדרגה ראשונה, הפכו לאמצעי חשוב לשמירה על הכוח והרכוש בקרב קבוצת השארות (:1991
.)93;
Alamuddin and Starr
1980: 35
מערכת האינטראקציה הפנים-חמולתית בכל היישובים הדרוזיים כוללת קשרי נישואין בתוך בתי
האב ובין בתי האב המרכיבים את החמולה. במדגם הראשון (לוח 3) נמצא כי במרבית היישובים
שיעורי הנישואין הפנים-חמולתיים גבוה יחסית, ובמחציתם מגיע שיעור זה ליותר מ-%03, ורק
במקצתם נמצאו שיעורים נמוכים. בהשוואה, במדגם השני נמצא כי במרבית היישובים שיעור
הנישואין הפנים-חמולתיים קטן יחסית, וביותר ממחציתם שיעור זה נמוך מ-%02 (לוח 3).
מנתוני המחקר ומהשוואת נתוני שני המדגמים עולה, כי בחברה הדרוזית חלה ירידה גדולה (%73
בממוצע) בשיעור הנישואין בין בני זוג מאותה חמולה בכל יישובי המחקר. בחלק מהיישובים הייתה
ירידה קטנה יחסית של אחוזים בודדים, ובחלק אחר הייתה ירידה של עשרות אחוזים. הנתונים
בלוח 3 מצביעים על הבדלים בולטים בין היישובים הדרוזיים בשיעור קשרי הנישואין הפנים-
חמולתיים, הנובעים מהבדלים גאוגרפיים, דמוגרפיים וחברתיים. שיעור דפוסי הנישואין בתוך
היישובים ומערכות האינטראקציה הפנים-יישוביות מושפעים מהמיקום הגאוגרפי של היישובים,
מגודל האוכלוסייה הדרוזית ביישוב, מההרכב העדתי של אוכלוסיית היישובים, מגודל החמולות
ומרמת ההשכלה. בשני יישובים בלבד נרשמה עלייה בשיעור קשרי הנישואין הפנים-חמולתיים.
במחקר לא נמצא הסבר חד-משמעי לפערים בשיעור הירידה או העלייה של קשרי הנישואין הפנים-
חמולתיים ביישובים השונים.
קשרי הנישואין הפנים-חמולתיים בקרב הדרוזים הם בעיקר קשרי נישואין בתוך בתי-אב, ובמיוחד
בין בני דודים. קשרי נישואין שכיחים גם בין בתי-אב שיש ביניהם יחסי שארות חזקים. נישואין