33
בביטויים עממיים שונים, כמו "הגיהינום של קרוב המשפחה ולא גן עדן של הרחוק" (נאר אלקריב
ולא ג'נת אלבעיד); "לעולם הדם לא הופך למים" (עומר אלדם מיסיר מייה); "החיטה הפסולה שלנו
עדיפה על החיטה הטובה של הזולת"; ו"בן דודה של הכלה יוריד אותה מהסוס המוביל אותה לבית
חתנה". ביטויים אלה ואחרים נשמעים עדיין בחלק מן היישובים הדרוזיים והם מקובלים יותר
ביישובים שאוכלוסייתם מסורתית ושמרנית.
מערכת האינטראקציה של קשרי הנישואין הבין-חמולתיים
חלק מהחוקרים טוענים כי מנהג האקסוגמיה, או נישואין מחוץ לקבוצה, חשוב מאוד כדי לצמצם
עימותים עם קבוצות חיצוניות אחרות וכדי להגדיל את סיכויי ההישרדות של הקבוצה. בקרב חברות
.)
exchange
מסורתיות ושמרניות נפוצים קשרי נישואין בין-חמולתיים מסוג נישואי "החלפה" (
כלומר, בחורה במקום בחורה או אח ואחות ממשפחה אחת מתחתנים עם אח ואחות ממשפחה
) או "בדל" (בדל בערבית
Eglar
1960: 91(
י
vato sata
אחרת. נישואין מסוג זה מכונים בפקיסטן
). סוג זה של נישואין נפוץ יותר בקרב משפחות ממעמד
Ahmad
1977: 27(
י
badal
– החלפה)
.)
Man
חברתי-כלכלי נמוך, והוא נדיר בקרב משפחות ממעמד גבוה (15 :1991
קשרי נישואין בין-חמולתיים יוצרים את המערכת האינטראקטיבית החברתית החזקה ביותר
ביישובים הדרוזיים. קשרים אלה יוצרים קשרי שארות בין מרבית תושבי היישוב, כולל אלה
שאין ביניהם קשרי דם. משום כך אינטראקציה זו מהווה חוליה חשובה במערכת האינטראקטיבית
החברתית של הדרוזים. מנתוני שני המדגמים עולה, כי במרבית היישובים הדרוזיים נמצאו קשרי
נישואין בין מרבית החמולות המתגוררות באותו יישוב. אולם נמצאו גם חמולות בודדות המעדיפות
לקיים קשרי נישואין עם מספר מצומצם של חמולות נבחרות, בדרך כלל מדובר בחמולה אחת
עד שלוש חמולות. בחמולות כאלה קיימת העדפה לקשרי נישואין "אנדוגמיים" פנים-חמולתיים.
הגורמים הבולטים לתופעה זו במרבית היישובים הם: מאבקים פוליטיים פנימיים וניגודי אינטרסים
חמולתיים, שמירה על סטטוס חברתי וסכסוכים אישיים.
: בולט במיוחד המאבק על השליטה
מאבקים פוליטיים פנימיים וניגודי אינטרסים חמולתיים
ברשויות המקומיות או במנהיגות הדתית המקומית. מאבקים אלה גרמו לעימותים קשים, הבאים
לידי ביטוי בהפסקה או בהיעדר קשרי נישואין בין אותן חמולות. מאבקים כאלה נפוצים במיוחד בין
חמולות גדולות, שמעמדן הפוליטי הפנימי חזק בשל יתרונן מבחינה אלקטורלית.
: חמולות אמידות (ופיאודליות לשעבר) נוטות לקיים קשרי נישואין בינן
שמירה על סטטוס חברתי
לבין עצמן בלבד. החשש הוא שקשרי נישואין עם חמולות שלא זכו במעמד חברתי מיוחד עלולים
לגרוע ממעמדן וחשיבותן החברתית של החמולות האמידות. לכן מרבית קשרי הנישואין בחמולות
אלה הם פנים-חמולתיים.