23
3 3 .
רשומות בית-הדין הדרוזי סיפקו את הנתונים הדרושים בתחום מערכת האינטראקציה של
קשרי הנישואין.
הנתונים מתבססים על סקירת 757,7 תיקי נישואין מ-22 היישובים הדרוזיים בארץ. המדגם
הראשון, שנערך בשנת 4991 כלל 413,4 תיקי נישואין מ-7 שנים נבחרות, החל משנת 5791 עד שנת
3991 במרווחים של 3 שנים. המדגם השני, שנערך בשנת 5002 כלל 344,3 תיקי נישואין מ-4 שנים
נבחרות, החל משנת 5991 עד שנת 4002 במרווחים של 3 שנים. התיקים שנבדקו נמצאים בארכיון
בית-הדין הדרוזי בעכו שנוסד בשנת 2691.
נתונים אמפיריים: הללו נאספו באמצעות סקר שדה, שכלל 038 בעלי משק בית בכל היישובים
הדרוזיים. הנדגמים התבקשו לענות על שאלון שבאמצעותו נאספו פרטים אישיים ונתונים באשר
לאינטראקציות החברתיות בתחומי הנישואין, החברות, השארות וניחום אבלים. כמו כן השאלון
התייחס להיקף העלייה לרגל למקומות הקדושים הדרוזיים (ראה להלן) ולמאפייניה.
הנתונים שעליהם מתבסס הפרק הדן בעלייה לרגל עודכן באמצעות סקר נוסף שנערך בקיץ 4002,
שכלל 042 עולי רגל (06 עולי רגל בכל אחד מארבעת המקומות הקדושים המועדפים לעלייה לרגל).
נתונים איכותיים
קבוצת נתונים זו הייתה נחוצה לשם איתור, חשיפה וניתוח של מרחבי האינטראקציה המנטליים-
תפיסתיים ומבניה, למיפויים וליצירת סופרפוזיציה ביניהם. נתונים אלה אינם קיימים והם נאספו
באמצעות תצפיות ושאלונים.
תצפיות במקומות הקדושים: במסגרת מחקר זה נערכו 63 תצפיות בארבעת המקומות הקדושים
המועדפים ביותר כאתרי עלייה לרגל: 21 תצפיות בקבר נבי שועיב, 01 תצפיות בנבי ח'דר שבכפר
יסיף, שמונה תצפיות בנבי סבלאן שבחורפיש ושש תצפיות בנבי יעפורי שברמת הגולן. ביקור נוסף
אחד לפחות נערך בכל המקומות הקדושים הנותרים. האתר הקדוש היחיד שלא נערך בו ביקור
בתקופת המחקר היה חילואת אלביאד'ה שליד העיירה חאצביה בדרום לבנון. במהלך התצפיות,
שנמשכו 3-5 שעות, נערכו שיחות עם מבקרים מגילאים שונים - חילוניים ודתיים - בהקשר
לתופעת העלייה לרגל למקומות הקדושים ונערך מעקב אחר ההתארגנות והפעילות של משפחות
המבקרים, כולל השתתפות במפגשים וקיום שיחות עם מבקרים מיישובים שונים. בשיחות אלה
נדונו נושאים הקשורים לעדה הדרוזית, למקומות הקדושים ולתופעת העלייה לרגל (המרואיינים
התבקשו לענות על שאלון מיוחד המתייחס לתופעת העלייה לרגל). כמו כן נערך מעקב אחר
ההתארגנות והפעילויות של משפחות המבקרים, כולל השתתפות במפגשים בין המבקרים.
: במהלך השנים 4991-7991 נכחתי ב-51 הלוויות של גברים
תצפיות בהלוויות ובסוכות אבלים
ונשים, שנערכו בשמונה יישובים, ו-71 פעמים השתתפתי בניחום אבלים בעשרה יישובים דרוזיים.
ההשתתפות הפעילה בהלוויות ובניחום האבלים איפשרה איסוף מידע איכותי מגוון בהקשר