23
הוגש לשירות בסוף מרס 9891. המסמך כלל רשימת נושאים
56
שלב א' של עבודת שלגי
שלדעת שלגי היה מקום לדון בהם כנושאי תשתית להצעת חוק עתידית, והם: השירות
)הקמתו, תפקידיו, בלעדיותו, אישיותו המשפטית, מבנהו ושמו(; ראש השירות )התואר,
מינויו ופיטוריו, תקופת הכהונה, סמכויותיו, כפיפותו לדרג המדיני, הגדרת אחריותו,
חובת הדיווח(; סגן ראש השירות; ראשי האגפים; מטה השירות; עקרון תפקוד
השירות; דרכי פעולה, סמכויות וחסינות )זכויות אזרח, מסירת מידע, חובת היוועצות
משפטית(; הפיקוח על פעילות השירות; הסודיות ושמירתה; קבלה לשירות; תנאי
שירות; השכר; תקציב השירות והפיקוח עליו; הדין והשפיטה המשמעתיים; קובלנות
וקבילות; עיטורים לאנשי השירות; שונות.
הדיון וההתייחסות למסמך שלגי נעשו במסגרת של ועדת היגוי שהוקמה לשם כך.
הוועדה, שכפי שנראה בהמשך תהיה הראשונה מבין כמה ועדות היגוי שעסקו בכך
בשלבים השונים של העבודה, הקדישה לדיון במסמך ארבע ישיבות וסיימה את
עבודתה בספטמבר 9891. הערותיה, שכללית הלכו בתלם שקבע שלגי, הועברו לשלגי
סמוך לכך, וזה, בזריזותו האופיינית עבר לעבודה על שלב ב'. תוצאתו של שלב זה, שהוא
העיקרי בעבודה מבחינת ההיקף וההשקעה, הייתה חוברת עבת כרס שהחזיקה 271
עמודים ונספחים רבים. חומר זה, ובו פירוט הנושאים שאושרו לטיפול על ידי ועדת
ההיגוי הראשונה, לרבות הצעה לחלופות אחדות במקום שהיה צריך לבחור בין יותר
מאפשרות חקיקתית אחת, הוגש לשירות באפריל 0991. במסמך זה הוצע פתרון כמעט
לכל נושא מנושאי הטיפול של השירות, לרבות שילוב של כלל הסמכויות שכבר עוגנו
57
בחוקים הקיימים, וכן רעיונות ראשוניים. מבחינות רבות זהו מסמך מקורי ומאלף.
בשלב זה הועבר החומר לעיונם של שר המשפטים ושל היועץ המשפטי לממשלה.
הוקם צוות היגוי נוסף של משפטני השירות וראשי אגפים מרכזיים בו. צוות היגוי זה
קיים עשר ישיבות ובחן אחד לאחד את מרכיבי מסמך שלגי. תוך כדי דיוני הצוות,
שהחלו ביום 09.6.72 והסתיימו ביום 29.01.8, קיים הצוות דיון בלשכת היועץ המשפטי
סיכומי ישיבות צוות ההיגוי הועברו לד"ר שלגי, ועל פי ההנחיות
58
לממשלה וצוותו.
, עמ' 91-22.
בעבודת הגמר
65 פירוט השלבים, לרבות אלה שיוזכרו להלן, נמצא
75 נזכיר כאן כי לצד התשתית האקדמית, לרבות משפט משווה, מצוי במסמך הבסיס לקשת המגוונת של
עיסוקי השירות, החל מן הצד המינהלי-לוגיסטי, כמו הקניית פטור מחובת המכרזים, ועד לעניינים שנראים
היום קצת יומרניים, כמו הסמכה לביצוע ניתוק טלפוני, צילום דרכון במעברי גבול, ביעור הרשומות, מינוי
עוזר ראש הממשלה לענייני השירות, מעמד אנשי המילואים בשירות ואחריות עובד לרכוש שהופקד בידיו.
כפי שנראה בהמשך, חלק ניכר מהרעיונות מוינו ונדחו כבר בשלבי הדיון הראשונים מחמת היותם מרחיקי
לכת או חושפניים, ובעיקר בשל הימצאותו של פתרון משפטי או פרקטי קיים וזמין שמייתר את הצורך
במהלכי חקיקה סבוכים.
85 דיון מיום 19.1.01.