57
עם זאת, אנו סקפטיים מאוד לגבי הנאמר. המהדורה הראשונה של מסמך זה יצאה
לאור בראשית 6002 והופצה באלפי עותקים. כל הקשת הפוליטית והצבאית ומקצת
מהרמותהמוניציפליותהזדהו עםהנאמר ועםהצורך לעשותמשהו. אבל, בכנסהרצליה
7002 ראינו כי השאיפה לפרסום וההסתופפות סביב בעלי ההון והתקשורת מעבירים
מנהיגים על דעתם, ושוב הם ירדו מבירת הצללים בירושלים (שכה "אוהבים" אותה)
לבירה האמיתית ולפרלמנט האותנטי של מדינת תל אביב – למלון דניאל בהרצליה!
קירוב האוכלוסייה הערבית
חלק מהמאמץ להציל את השוליים קשור כמובן לשיפור איכות החיים במגזר הערבי.
בן-דוד (5002) מציע להתחיל להשקיע בתשתיות החינוכיות, הפיזיות והבריאותיות
של האוכלוסייה הערבית בישראל, להפסיק את האפליה האזרחית נגדם ולאפשר
לגברים ולנשים להשיג השכלה בכל הרמות ולהשתלב במקומות עבודה התואמים את
כישוריהם. כמו כן, לספק להם כל אותן הזכויות שמקבלים היהודים בארץ – ששום
אוכלוסייה ערבית אחרת במזרח התיכון אינה זוכה בשכמותן – ולהטיל עליהם אותן
החובות, כולל חובת השירות למדינתם, כי גם להם יש במה להתגאות וגם להם יש
הרבה מה להפסיד, אם יאונה רע למדינת ישראל (בן-דוד 5002ב).
גם בעניין זה אין לנו ציפיות רבות. זה 06 שנה שחכמים ונבונים בחברה ישראלית
אומרים שצריך לעשות כך וכך, ודבר לא נעשה. האם יקום פתאום מישהו ויפעל למען
העניין הערבי, למשל, ינסה לפתור את בעיית הבדווים שפוגעת קשות בבדווים עצמם
ובחברה הישראלית כולה, או ידאג לאכיפת החוק במגזר הערבי בצפון ישראל, ובד
בבד יפעל להשוואת התנאים לתושבי השוליים לאלה שבמרכז – יהודים וערבים גם
יחד? ספק רב הוא בעינינו. אדרבה, יש להניח שנמשיך לשמוע מלל גובר והולך לצד
אי‑עשייה בכל הנוגע לפריפריה. זאת תחזית קשה המעוגנת במציאות מרה.
מבקר המדינה – אולי הוא יכול לזרז עשייה?
אנו פונים למבקר המדינה ומציעים לו לסייע על ידו בנושא הנדון, למשל, לבדוק מדוע
הוחלט על הפסקת תכנון הרכבת לכרמיאל והעברת הכסף למחלף באור עקיבא – ייתכן
שנגלה את האיש שהביא להחלטה אומללה זו; מדוע אין סינכרוניזציה בין משרדי
הממשלה בעניין עיר הבה"דים; מי עומד מאחורי הרעש הסביבתי של עיר הבה"דים
ורמת חובב; מדוע חצר המכללות של צה"ל עדיין איננה פועלת בבירה ש"חוברה לה