Background Image
Next Page  16 / 38 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 16 / 38 Previous Page
Page Background

15

נמל היובל באשדוד (איור 1), שנחנך ב-5002, הכולל הרחבה של 051,1 מ' למזח הראשי ו-007,1 מ'

של רציפים חדשים בעומק ים של 5.51 מטרים.

: נמל היובל – אשדוד (מקור: מנרב אחזקות בע"מ)

איור 1

הפרויקט של הקמת איים מלאכותיים, על אף היותו עתיר טכנולוגיה ועתיר משאבים, יכול להיות

פתרון טוב לשורה של צרכים ובעיות הן מהבחינה הכלכלית הן מהבחינה הסביבתית. ככל שיפחתו

עלויות הפיתוח של אי כזה בעקבות פיתוח הטכנולוגיות, וככל שמחירי המקרקעין לאורך החוף

ימשיכו לעלות, כך תגדל הכדאיות הכלכלית שבהקמתו.

היבט נוסף של הקמת איים מלאכותיים שיש לבדוק הוא הסוגיה המדינית וסוגיית השלום. מערך

אורבני של איים מלאכותיים יסלול את הדרך לדו-קיום בשלום בעזרת פיתוח אזורי תשתית,

אזורי תעשייה, שדות תעופה וגם תיירות, אזורי מסחר ואזורי נופש, ובשלב מאוחר יותר גם אזורי

מגורים וכדומה. הרעיון של הקמת איים מלאכותיים מול חופי עזה יכול לסייע בפתרון הבעיה של

צפיפות האוכלוסייה ולהשתלב בפתרון המחלוקת הטריטוריאלית בין ישראל לפלסטינים. רעיון

הקמת האיים מנסה לשבור את הנחת היסוד, שלפיה מחלוקות טריטוריאליות חייבות להיפתר

על בסיס העיקרון של "סכום אפס". כלומר, רווח ישראלי מחייב הפסד פלסטיני ולהפך. בניית

איים מלאכותיים מול חוף הים התיכון היא חלק מתפיסה אסטרטגית, הרואה את מקורות הקרקע

בים כאחד הפתרונות למחסור בקרקע ביבשה ולבעיית צפיפות האוכלוסייה, בצד הישראלי ובצד

הפלסטיני (כאחד) (וייס 4102).