21
פרק ראשון: מהנעשה בעולם בתחום האיים המלאכותיים
מספר מדינות בעולם, בהן קיימת בעיה של זמינות קרקע וצפיפות אוכלוסין, הקדישו מאמץ
ואמצעים רבים לכיבוש יבשה בים. המובילות שבהן הן יפן, הולנד, בלגיה, סינגפור, דובאי והונג קונג.
גם לישראל יש ניסיון מועט, בעיקר איזור נמל חיפה והעיר התחתית שהוקם על קרקע שיובשה
מהים, וכן נמל ה'יובל' באשדוד. מדינות אלה יצרו שלוחות יבשה בהמשך לקו היבשת הטבעי על ידי
מילוי או בניית סוללות ושוברי גלים.
איים מלאכותיים ממש, המופרדים מהיבשה נפוצים מאוד ביפן, בה ישנם מעל 001 איים מלאכותיים
בשטח של מאות דונמים. גם ביפן יש בעיה קשה של צפיפות אוכלוסין, בשל אופייה הגאוגרפי. רוב
שטחה של יפן הוא הררי, ורק כ-%02 משטחה ראויים ליישוב, רובם לאורך החוף. צמיחת המשק
היפני, המחסור בנמלים ושיקולים של איכות הסביבה הביאו את היפנים לפעול לניצול הים לצרכים
כלכליים תעשייתיים, לצרכי הרחבת תשתיות ולצרכי מגורים.
הפילוסופיה שמאחורי ההחלטה היפנית ומקומות אחרים בעולם לבנות איים מלאכותיים היא ניסיון
לנצל את השילוב של אדמה ומים באזור חוף מפותח כדי להוסיף לו ערכים אחרים. הראייה הבסיסית
היא כלכלית, והמוטיבציה העיקרית היא להביא להמשך צמיחה כלכלית של המשק הרלבנטי. האיים
משלבים פעילות כלכלית, מסחרית, בנייה למגורים ופעילות נופש. התפיסה הבסיסית היא בראיית
האי כאתר משולב, תוך יצירת אינטראקציה עם החוף ושמירת האיזון הסביבתי מבחינת המים, החי
והצומח באזור.
עם הפריחה הכלכלית בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת נבנו ביפן איים מלאכותיים
רבים, בעיקר מול הערים טוקיו, יוקוהמה ואוסקה, אשר שימשו לצרכי תעשייה. עם עליית צפיפות
הערים בשנות השבעים והשמונים והפריחה הכלכלית ביפן בנו איים מלאכותיים, בהם הוסט מרכז
הכובד מתעשייה ותשתיות לשימושים עסקיים ולמגורים. תמורות אלו מצביעות על החשיבות
הכלכלית הגוברת בעולם המודרני של מרכזי עסקים ומגורים, דבר הישים גם לגבי תכנון איים
מלאכותיים נוכח חופי ישראל.
תנאי הים ביפן, באופן כללי, גרועים מתנאי הים התיכון )על כך נדון בהמשך(. מסיבה זו מתוכננים
רוב האיים המלאכותיים באזורים יחסית סגורים כמו הים הפנימי של סטו ומפרץ טוקיו. מאפייני
הים ביפן הם:
•
שיפועים גדולים של קרקעית הים הנובעים מהמבנה הגאוגרפי של הארץ.