46
לחיזבאללה בלבנון. תרחיש זה לא ישנה את ההנחות הבסיסיות של ישראל לגבי סוריה, אבל
משמעותו סיכוי רב יותר להמשך רגיעה לאורך הגבול הישראלי-סורי.
(וגם שני הבאים) יוצא מנקודת הנחה כי משטרו של אסד ייפול. המשטר הריכוזי
התרחיש השני
יתמוטט, סוריה תימצא בתקופה ארוכה של חוסר יציבות ושל מאבקים פנימיים. חוסר היציבות
יחליש אותה, אך יוכל לחזק את הכוחות הקיצוניים במדינה, הן השיעים הן הסונים. תיתכן אף
התחזקות ההשפעה האיראנית. מכאן יגדלו הסיכויים לתקריות גבול ולפרובוקציות נגד ישראל מידי
קבוצות שונות. בתרחיש זה האיום הצבאי מצד סוריה לא גדל למעשה (ועשוי אף לרדת), אולם
הגבול המשותף יהיה פחות "רגוע".
יוצא מנקודת הנחה שמשטר סוני יחליף את זה העלווי, אך ישמור על שלמותה
התרחיש השלישי
הטריטוריאלית של המדינה ולא יהיה פחות מרכזי. משטר כזה עלול לאבד חלק מתמיכת איראן,
אך הוא יכול לאמץ גישה אגרסיבית יותר כלפי ישראל. זו עלולה להתבטא בניסיון להחזיר את רמת
הגולן בכוח. סוריה תוכל להקשות על הפעילות החופשית של ישראל בגבולה הצפוני.
מנבא לסוריה משטר דמוקרטי יציב פחות או יותר, שגישתו פרו-מערבית. מהלך
התרחיש הרביעי
כזה יהיה בגדר "חדשות רעות" לאיראן ולחיזבאללה, אבל הוא אינו בהכרח קריאה ונכונות לחתימה
על הסכם שלום עם ישראל. תרחיש כזה יעודד גורמים בין-לאומיים שונים ללחוץ על ישראל וגם
על המשטר החדש לנהל משא ומתן על הסכם שלום.
ח. סיכום
ניתוח מצבה הגאואסטרטגי של סוריה מוביל למסקנות חד-משמעיות. חסרים בה מים, חשמל
ומזון. גם מצב מאגרי הנפט, שמידלדלים מאז שנות השמונים, פוגע בכלכלתה. שינויי אקלים, חוסר
היציבות החברתית, הפנימית והאזורית, בעיות ההגירה הפנימית ועוד מביאים לכך שאת מצבה
הכלכלי, החברתי והגאופוליטי של סוריה מאפיינים תלות במדינות אחרות וחולשה. חולשה זו היא
תוצאה של מדיניות בת עשרות שנים של התעלמות מסוגיות דמוגרפיות וכלכליות, ויש להניח שהיא
לא תחלוף מהר.
עם זאת, אין להספיד היום את סוריה. גם אין לזלזל בכוחה הצבאי. אמנם המדינה הסורית על
רוב מערכותיה הולכת ומתפוררת, סוריה נמצאת במערכת יחסים מסובכים עם שכנותיה ורובצת
בבוץ של מהומות אזרחיות, אך התהליך האלים שהיא עוברת כיום יכול להימשך זמן רב. נשאלת
השאלה, מהן הסוגיות שלהן חשיבות יתרה עבור ישראל ועבור המזרח התיכון כולו. סוגיות אלו
נדונות בנספח 1.