Background Image
Next Page  101 / 125 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 101 / 125 Previous Page
Page Background

100

פרק שביעי: שמאלן רדיקלי מבקר ספר לימוד – מה קרה

לחופש האקדמי ולשמאל המתעלם מהמציאות

בכתבתי לעיתון "הארץ" תחת הכותרת: "די לצביעות: השמאל הרדיקלי בכל זאת מאיים

על האקדמיה", הובאו שלושה-ארבעה ציטוטים מפרשה שמעולם לא פרסמתי אותה. הנה

הסיפור כולו.

כמקובל במשרד החינוך, כל ספר לימוד עובר ביקורת והערכה בנוגע להתאמתו לתכנית

עבר את אותה פרוצדורה ולא

תמורות בגאוגרפיה של המזרח התיכון

הלימודים. ספרי

בפעם הראשונה, שכן הוא נלמד מאז 0891 וכבר יצא ביותר משש מהדורות. דברי אלה

מתייחסים למהדורת 0002. קיבלתי הערות משני מבקרים, האחד העיר פה ושם הערות

טכניות ושתיים-שלוש הערות מהותיות, והשני כתב את המסמך הבא:

ביקורת לספר תמורות בגאוגרפיה של המזרח התיכון

ספר הלימוד שלפנינו מקדיש מאמץ רב לפרוש לפני התלמידים נתונים כמותיים עדכניים,

'אקטואליים' ככל שניתן, שנוגעים למספר תכונות מרכזיות המאפיינות את 'אישיותו' של

האזור, ועל כך יש לברכו. לא כך הוא הדבר באשר לאיסוף 'נתונים' איכותניים החיוניים

. במילים אחרות, ספר לימוד הוא אמצעי

להכרת השיפורים המצרפיים המתרחשים באזור

לביטוי רשמי של האתוס של החברה, ומכשיר להקניית ערכים, יעדים ומיתוסים שהחברה

מנסה להחדיר לדורות חדשים. ככזה, הוא אינו ממלא את שליחותו כהלכה. אם אינו נותן

ביטוי הולם לתהליכים שיש בהם כדי לסלול את הדרך לשינוי האתוס של החברה ומנגד

מבליט תהליכים ותופעות שיש בהם כדי לתרום לקיבוע אמונות שיש בהן כדי לבלום

הבנייתו של אתוס חדש.

בבניית אתוס

הרושם שיוצר ספר הלימוד שלפנינו הוא שהוא מבקש להימנע מלקחת חלק

, שבו החברה הישראלית נדרשת לסגל דימוי שונה, מורכב, רב-ממדי

חדש של שלום

ואמפתי יותר של העמים הערביים. לעומת זאת ניכר בו שהוא חדור מוטיבציה לשמר

את אתוס הסכסוך, בעובדה זו יש לפגוע ברציונל ובקבוצת המטרות הערכיות של תכנית

הלימודים.

הביקורת כלפי ספר זה מופנית בעיקר לעבר השלכות גישתו הפרשנית על אופי הצגת

הנושאים וההיבטים שבהם בחר להתמקד. השלכות אלו באות לביטוי בשימוש שנעשה

בסטראוטיפים שליליים כלפי עמי האזור; בהצגה בלתי מאוזנת של השינויים המתחוללים

באקלים הפוליטי של האזור. חוסר האיזון הנובע מהספקנות באשר ליכולתם (ורצונם) של

עמי האזור להגיע בדרך של ניהול משא ומתן להסדרת המחלוקת ביניהם, ובעיקר סכסוכם