95
הדרוזים – בין עדה לאום ומדינה
מכוונת לשמר את הנחשלות כדי להנציח את התלות שלהם במדינה. תחום התכנון והבנייה
הוא תחום חשוב נוסף שמשפיע על חיי התושבים. להחלטות של מוסדות התכנון ברמות
השונות יש השפעות ישירות ועקיפות במישור הכלכלי, החברתי והפוליטי, ולא פעם גם
ת", כלומר העובדה שעבירות על
ּ
ראו
ִ
במישור הארצי והלאומי. לכך יש להוסיף את "בעיית הנ
חוק התכנון והבנייה גלויות לעיני כול, המחריפה את המצב (אמרני 6002).
חוסר הקפדה על קיום הוראות החוק והמינהל התקין והתנהלות כושלת הביאו רשויות
מקומיות רבות מהמגזר הדרוזי לגירעונות כספיים כבדים. למרות זאת המשיכה המדינה
להגיש להן סיוע כספי – כפי שעשתה לגבי רשויות מקומיות מהמגזרים האחרים. הדוחות
הכספיים מלמדים, כי מדי שנה העניק משרד הפנים לרשויות המקומיות הדרוזיות מיליוני
שקלים במסגרת מענקי איזון שנועדו להשלים את הפער בין ההוצאות לבין ההכנסות.
לדוגמה, בשנת 8002 העניקה המדינה לרשויות המקומיות הדרוזיות יותר מ-001 מיליון
שקל, מלבד מענקים מיוחדים לשיפור התשתיות והפיתוח הניתנים ליישובים ספציפיים.
במסגרת זו, ב-6002.8.51 אישרה ועדת השרים לענייני המיעוטים תוכנית רב-שנתית למגזר
הדרוזי והצ'רקסי לשנים 6002-9002, לשם שיפור התשתיות והפיתוח במגזר זה ולקידום
השוויון וסגירת הפערים בינו לבין המגזר היהודי. התקציב לביצוע התוכנית עמד על 6.744
מיליון שקל, מתוכם 732 מיליון מהתקציב של משרדי הממשלה ו-6.012 מיליון מתקציב
הסיוע למגזר הלא-יהודי של משרד ראש הממשלה. בדיקה שנערכה העלתה, כי במחצית
הראשונה של שנת 9002, שיעור ביצוע התקציב שהועבר כהתחייבות לשיפור התשתיות
והפיתוח במגזר הדרוזי, היה פחות מ-%05 במרבית משרדי הממשלה. כלומר, משרדים אלה
לא ניצלו את התקציב, אם כי נקבע צוות בין-משרדי בראשות ראש אגף תיאום ובקרה
במשרד ראש הממשלה לניהול מעקב אחר יישום התוכנית (ח'טיב 9002).
מדיניות זו של סיוע מיוחד למגזר הדרוזי במסגרת הסיוע למגזר המיעוטים נמשכה בשנת
0102. בדיון שקיימה הממשלה בקידום הפיתוח הכלכלי בקרב אוכלוסיית המיעוטים הוחלט
להשקיע כ-008 מיליון שקל ב-21 יישובים ערביים ודרוזיים. ההשקעה נועדה לפתח
תעסוקה, דיור, העצמת ההון האנושי, הגברת אכיפת החוק וחיזוק הביטחון האישי. מעניינת
העובדה שהממשלה מצאה לנכון להוסיף להחלטתה הסבר מפורט לגבי השיקולים שהנחו
אותה בבחירת הרשויות המקומיות שנכללו בתוכנית, ובמרכזו הבטחת ייצוג הולם לעדות
ולדתות שמרכיבים את מגזר המיעוטים בישראל. צוינה גם הדגשת ראש הממשלה, שלצד
החשיבות של שוויון אזרחי מלא בפני החוק יתקיים במגזר הלא-יהודי שוויון הזדמנויות
כלכלי בתעסוקה, בתשתיות וברמת החיים (מזכיר הממשלה 0102.3.12).
ראשי הרשויות המקומיות הדרוזיות, שדרך קבע מצטרפים אליהם חברי הכנסת מבני העדה
ומנהיגים נוספים, מטילים על הממשלה את האשמה למצב הקשה של השלטון המקומי