106
שני המשתנים חזק מאוד. קשר חזק זה מצביע על חשיבותם של הגורמים הדתיים בפיתוח המקומות
הקדושים הארציים (שועיב, סבלאן, אלח'דר ואליעפורי) והאזוריים, אבו-אברהים, אבו-עבדאללה,
זכריא ובהאא-אלדין), שהפכו לאתרים המועדפים לעלייה לרגל.
מעמדם הבולט של ארבעת המקומות הקדושים הארציים כמוקדי עלייה לרגל, כפי שהוא בא לידי
ביטוי בלוח 92 מוביל לדיון במטרות, בדינמיקה, בתדירות ובעונתיות העלייה לרגל.
מטרות העלייה לרגל
הרצון לבקר במקומות קדושים והמניעים לעלייה לרגל מתקשרים עם סיבות וגורמים רבים התלויים
ביחיד, בחברה, בדת ובאופי המקום הקדוש. בתשובות המרואיינים ניתן להבחין בארבעה סוגי
מטרות לעלייה לרגל: מטרות דתיות, חברתיות ועדתיות, בילוי, נופש ותיירות ומטרות אחרות. לוח
03 מסכם את התפלגות תשובות המרואיינים על פי מטרות העלייה לרגל.
מטרות דתיות
למרות שמרבית אוכלוסיית המחקר אינה דתית, ומרבית המרואיינים לא הגדירו את עצמם כדתיים,
בולט מאוד שיעורם של אלה, שמטרת עלייתם לרגל מוגדרת כדתית. למעלה מ-%34 מהמרואיינים
ציינו כי העלייה לרגל היא מצווה דתית, המחייבת את כל הדרוזים, דתיים, מסורתיים וחילוניים.
קבוצה זו של מרואיינים מנתה מטרות דתיות שונות לעלייה לרגל.
מן הראוי לציין, כי חוקרים רבים, שבחנו את נושא העלייה לרגל בקרב מאמינים בני דתות שונות,
הגיעו לממצאים דומים. המטרות העיקריות והחשובות ביותר של כל העליות לרגל הן המטרות
.)
Choudhury
1994: 69;
Park
1994: 259;
Davis
1994;
Jordan and Rowntree
הדתיות (0991
המטרות הדתיות הדומיננטיות, שבלטו בתשובות המראיינים, הן:
• במקומות הקדושים אפשר לחוש בחסדיו ובכוחו של אלוהים.
• העלייה למקומות הקדושים מחזקת את הקנאות, את המסירות ואת האמונה באלוהים.
• הביקור והשהייה במקומות הקדושים מחזקת את האמונה בדת הדרוזית משום שמקומות אלה
הם הביטוי הטוב ביותר לדת (במיוחד לגבי החילוניים, שאין להם קשר ישיר לספרי הקודש
ולדת הדרוזית).
• העלייה לרגל היא מצווה דתית המחייבת את כל הדרוזים, ויש לשמור על המשך קיומה.
• העלייה לרגל מאפשרת לכבד את הנביאים ואת הקדושים.
• העלייה לרגל מחזקת את חשיבות הקדושים ומעמדם.
• במקומות הקדושים ניתן לחוש את הקרבה לנביאים.
• המקומות הקדושים הם מקומות תפילה חשובים ומיוחדים.