Background Image
Next Page  8 / 111 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 8 / 111 Previous Page
Page Background

7

מסגרת המסמך

החוק התקבל בכנסת כאמור בקריאה השנייה ובקריאה השלישית, בפברואר 2002.

הונחה על שולחן הכנסת כארבע שנים

3

הצעת החוק )להלן גם: ההצעה הכחולה(

קודם לכן, בתחילת 8991, ואחרי הקריאה הראשונה הועברה אל שולחנה של ועדה

משותפת שעל פי החלטת ועדת הכנסת הורכבה מעשרה חברים, חמישה של ועדת

החוץ והביטחון וחמישה של ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. הדיון בקריאה

הראשונה התקיים ביום 89.3.2 וההצעה הועברה כאמור לדיון בוועדה לשם הכנתה

לקריאה השנייה והשלישית. הקדמת הבחירות לכנסת ה-51 קטעה את עבודת הוועדה

המשותפת אחרי כמה ישיבות עבודה ראשוניות. העבודה הפרלמנטרית התחדשה מכל

מיני סיבות )ובהן אי-יציבות הקואליציה(, רק כעבור כשלוש שנים, באמצע 1002,

והסתיימה כאמור בתחילת 2002.

להנחתה של ההצעה על שולחן הכנסת קדמה כאמור עבודה רבת היקף שנעשתה

בין כותלי השירות בשנים 8891-4991. בשנים 5991-8991 נמשכה העבודה במשותף

במסגרת משרד המשפטים, אחרי שתוצאות העבודה הפנימית הובאו לפני אנשיו,

ובתיאום עם משרדי הממשלה האחרים. הצעת החוק שהונחה על שולחן הכנסת

שיקפה את העמדה המשותפת של השירות, משרד המשפטים ומשרד ראש הממשלה.

האחרון, כמשרד הממונה על השירות, היה באופן פורמלי האחראי להנחתה.

מסמך זה יעסוק בסוגיות המרכזיות ובשיקולים העיקריים של מלאכת החקיקה החל

מהעבודה הפנימית שנעשתה במסגרת שירות הביטחון הכללי מאז 8891, עת נהגה

4

כמעט לראשונה רעיון החקיקה, ועד להשלמת מהלך החקיקה הראשית.

3 הצעת חוק שירות הביטחון הכללי התשנ"ח-8991, רשומות, הצעות חוק 9862, 89.2.32 בעמ' 342. החוברות

המכילות את הצעות החוק המונחות על שולחן הכנסת, לאחר הקריאה הראשונה, מודפסות על נייר כחול

לטיוטת מסמך(. נוסח הצעת החוק מצורף בנספח.

blueprint

)כך מקובל גם בעולם המונח

4 משיקולי ביטחון, מגבלות של מידע פנימי וכן משיקולי עריכה לא נעסוק במסגרת זו בפרטים שונים ורבים

. נתמקד בעיקר בסוגיות העקרוניות של

עבודת הגמר

שקשורים לעבודת הארגון. הם מובאים בפירוט ב

מדיניות, משפט ותרבות ארגונית. גם לא נרחיב בעבודה על חקיקת המשנה שבאה בעקבות החוק, שהייתה

בגדר מהלך משלים ליישומו והפנמתו אל תוך הארגון פנימה. חלק מפירותיה של עבודה משלימה זו אפשר

)הודעה למעביד

תקנות שירות הביטחון הכללי

לראות בתקנות שהותקנו ופורסמו ברשומות. ראה למשל

בדבר דרישות סיווג בטחוני לעובדיו, הודעה לאדם בדבר אי-התאמה ביטחונית וּועדת השגה על קביעת

אי-התאמה ביטחונית( התשס"ג-3002, פורסם בק"ת 3226 )3002.1.03(, עמ' 264. נדבכים נוספים באים

לידי ביטוי בכללים, בהוראות ראש השירות ובנהלים הפנימיים. כולם נסמכים נורמטיבית על החקיקה

הראשית, אך מטעמי ביטחון ועל פי הוראת החוק אינם מתפרסמים בציבור הרחב אלא מופצים רק בקרב

הנוגעים בדבר.